Ik slaap altijd op mijn zij, maar heb veel last van rugklachten. Is het mogelijk om te leren slapen op mijn rug, en heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb een grote kromming mijn rug en heb dagelijks veel last van mijn rug.. Ben een jongen van 25 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heb ik een redelijk matras.. Ik las alleen ergens dat slapen op je rug beter voor je rug is, dan slapen op je zij of buik.. Omdat het gewicht zo beter verdeeld is..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schoeisel kan ook een groot verschil maken. Ben je al eens bij een orthopeed geweest?

Antwoorden (10)

Voordat je een andere slaaphouding aan gaat leren, zou ik eerst eens kritisch kijken of je matras en kussen wel goed zijn.
Want het klinkt eerder alsof je matras te hard of te zacht is, of je ligt met je hoofd niet goed op je kussen.
Is de lattenbodem van je bed nog wel goed?

Toegevoegd na 50 seconden:
Ik slaap namelijk al jaren op mijn zij, en heb nergens last van.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorige maand ben ik verhuist, hiervoor heb ik een kleine twee jaar geslapen op een matras, zonder lattenbodem oid. Had een extra verdieping op mijn kamer gebouwd op 2,5 meter hoogte.. Had op deze vliering mijn matras gelegd.. Moet nu nog een nieuw bed kopen.. en tot die tijd slaap ik opnieuw op een matras op de grond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al een hele slechte rug, dus ik dacht misschien verminderen de klachten met een slaaphouding die minder belastend is voor een slechte rug.
Ritsuka
11 jaar geleden
ah, je slaapt dus op een los matras nu. Dat is wel vervelend. Probeer in elk geval snel een nieuw bed te kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, een los matras.. zou een lattenbodem dan voelbaar een verschil moeten maken, dan het hebben van geen lattenbodem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka, heb jij zelf ook rugklachten? Ik vraag dit omdat je zegt dat jij ook altijd op je zij slaapt en nooit last hebt. @Halli, volgens mijn fysiotherapeut is een goed matras belangrijker dan de bodem waar het op ligt!
Ik heb dat zelf ook ervaren,ander matras,zelfde bodem,minder rugpijn!
Heb je een goed stevig matras?
Zo niet dan kun je beter zsm een ander matras kopen dan een lattenbodem!!!
Het is wel zo dat niemand jou aan kan raden wat voor matras je dan moet nemen,de één zweert bij een bepaald soort waar een ander juist helemaal niet goed op ligt en vice versa!
Je moet hier echt de tijd voor nemen en het liefst zelf uitproberen in een beddenzaak,ook dan is nog niet gezegd dat je het goede matras hebt omdat je er maar een paar minuten op ligt en geen hele nacht.
Ik raad je echt aan om hier niet op te bezuinigen en een matras te nemen die je uit mag proberen,niet goed geld terug of ander soort matras!!!
Succes!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb de afgelopen 3,5 jaar steeds rugpijn gehad in bed. Dit was toen ik het huis uit ging en een nieuw twee persoon bed kocht. Daarvoor NOOIT last gehad, behalve als ik bij mijn vriend sliep, k*t bed.
Sinds een half jaar hebben wij een boxspring, en geen last meer. Hallelujah!
Ik had een lattenbodem. Een goed bed is super belangrijk! Koop z.s.m. een bed.
En inderdaad zoals vlindertje zegt, niet op bezuinigen. Een goed matras en een goed kussen zijn echt belangrijk. De bodem is natuurlijk ook belangrijk.
Maar als je dan toch wilt bezuinigen, koop dan een goedkope ombouw :-) Uiterlijk is minder belangrijk dan slaapgenot. Ik slaap ook altijd op mijn zij. Op mijn rug slapen gaat niet, dan ga ik raar dromen, ik snap niet hoe dat kan. Ik slaap al jaren op matrassen van Ikea, binnenveringsmatrassen. Ikea geeft 25 jaar garantie op hun matrassen, dus als het zooi was, zouden ze dat niet doen.
Ritsuka
11 jaar geleden
@vilndertje: zoals ik in mijn antwoord al zeg: ik slaap al jaren op mijn rug en heb nergens last van. Geen rugklachten dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka, het gaat er juist om dat Halli sowieso altijd pijn in zijn rug heeft door zijn aandoening en ook 's nachts! Zijn vraag was dan ook of anderen hier ervaring mee hebben en dat heb je dus niet! Ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo kortaf reageert terwijl jij zelf zijn vraag niet goed hebt gelezen/begrepen! Vriendelijkheid kost niks maar communiceert wel een stuk prettiger!
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik geef een suggestie om het bed aan te passen, omdat het probleem waarschijnlijk daar ligt in plaats van de slaaphouding.
Wat is aan dat antwoird niet goed?
En ik heb mijn reacties nog eens doorgelezen, waar was ik onvriendelijk? Excuses als her zo overkwam, maar ik zie het niet.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zeg gewoon dat bij mij op de zij slapen geen klachten geeft, dus dat het niet zo is dat slapen op de zij gelijk rugklachten geeft en je daarom op je rug moeten slapen.
Was misschien niet duidelijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoals ik in mijn antwoord al zeg: ik slaap al jaren op mijn rug en heb nergens last van. Geen rugklachten dus, Dit vond ik kortaf overkomen maar dat bedoelde je gelukkig dus niet zo,sorry hiervoor! Verder gaat het er mij om dat jij sowieso al geen last van je rug hebt en Halli wel dus dat je dit niet kunt vergelijken,begrijp je wat ik bedoel?
Groet vlindertje
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb in mijn bed niet last van mijn rug, maar als ik op een zacht matra slaap, of met een verkeerd kussen, dan heb ik wel rugklachten.
Ik krijg ook altijd rugpijn als ik lang moet staan, ik sta met mijn bekken naar voren gekanten, waardoor onderste rugwervels soms in de knel komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké dat is een stuk duidelijker;-)
Heb je hier al mensendieck of een soortgelijk therapie voor gehad? In veel gevallen kun je dan je houding leren veranderen zodat je minder last hebt!
Ritsuka
11 jaar geleden
Ken ik niet, die therapie. Ik heb wel buik en rugspieren getraind, als ik buikspieren lichtelijk aanspan sta ik goed recht. Maar als ik moe ben lukt dit niet, dan gaat mijn buik helemaal naar voren staan en rug heel hol.
Als je door de omstandigheden gedwongen wordt lukt het echt wel om op je rug te slapen. De eerste paar nachten gaat het niet zo goed, maar als je doorzet went het echt. Beide keren dat mijn schouder uit de kom was geweest kon ik weken lang alleen op mijn rug slapen (met de schouder ondersteund). En dat ging best goed.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al heb ik straks het perfecte kussen en matras en lattenbodem.. Is het dan alsnog beter voor een rug om te slapen op je rug, dan op je zij?
Amadea
11 jaar geleden
Dat zou je met jouw huisarts moeten overleggen. Is er wel eens over gesproken of er wat aan die kromme rug kan worden gedaan? Ik kan me voorstellen dat op je rug slapen inderdaad beter voelt dan op je zij. Maar of het voor jouw rug ook echt beter zal zijn kan ik niet beoordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bel morgen gelijk even met de huisarts.. Kan niet echt wat aan worden gedaan zeggen ze.. Je kan erger voorkomen door het aanleren van een betere houding en je rugspieren trainen.. Maar de kromming ansich is niet op te lossen
Mij helpt het om aan beide zijden van het lichaam een klein kussentje te leggen, zodat ik niet meer gemakkelijk op mijn zij kan draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tip van mensen met slaapapneu, die dus niet op hun rug mogen liggen: maak een tennisbal vast op je rug, bijv met een sjaaltje of tape. Als je op die kant gaat liggen duwt de tennisbal waardoor je als reactie in je slaap terug draait. Jij kan dit dus in je zij bevestigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is goed mogelijk om jezelf deze houding aan te leren door bv aan beide zijden van je lichaam een groot (rol)kussen neer te leggen waardoor draaien onmogelijk wordt,hier zul je wel een aantal nachten aan moeten wennen.
Ik raad je aan om een kussentje onder je knieholtes te leggen zodat de belasting van je rug een beetje ontzien wordt.

Zelf krijg ik juist nog meer pijn als ik op mijn rug lig,voor mij is het juist beter om wel op mijn zij te liggen met mijn knieeen hoog opgetrokken de zogenaamde foetushouding (met een zacht (rol)kussen tussen mijn knieeen) zodat mijn rug zoveel mogelijk opgerekt wordt doordat de wervels meer ruimte krijgen.

Je zult zelf het één en ander uit moeten proberen want elk lichaam is anders en er bestaan zoveel soorten rugklachten dat het niet mogelijk is te zeggen wat voor jou het beste is!
( krijg je therapie voor je rugklachten?)

Ik wens je sterkte en goede nachtrusten!
Groetjes vlindertje

Toegevoegd na 10 uur:
Mijn reactie op het antwoord van Ritsuka voeg ik hier nog bij zodat het geheel wat duidelijker wordt!

Volgens mijn fysiotherapeut is een goed matras belangrijker dan de bodem waar het op ligt!
Ik heb dat zelf ook ervaren,ander matras,zelfde bodem,minder rugpijn!
Heb je een goed stevig matras?
Zo niet dan kun je beter zsm een ander matras kopen dan een lattenbodem!!!
Het is wel zo dat niemand jou aan kan raden wat voor matras je dan moet nemen,de één zweert bij een bepaald soort waar een ander juist helemaal niet goed op ligt en vice versa!
Je moet hier echt de tijd voor nemen en het liefst zelf uitproberen in een beddenzaak,ook dan is nog niet gezegd dat je het goede matras hebt omdat je er maar een paar minuten op ligt en geen hele nacht.
Ik raad je echt aan om hier niet op te bezuinigen en een matras te nemen die je uit mag proberen,niet goed geld terug of ander soort matras!!!
9 uur geleden

Was nog wel vergeten erbij te zetten dat ook je kussen heel belangrijk is maar daar hebben anderen al de nodige info over gegeven!

Nogmaals sterkte en succes met uitzoeken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat mij heeft geholpen om op mijn rug te leren slapen is een extra kussentje (of 2) op mijn kussen zodat mijn hoofd niet naar de zijkant kantelde. Ik vond op mijn rug slapen nooit prettig omdat ik last kreeg van mijn nek omdat mijn hoofd vanzelf naar links of rechts kantelde. Maar met een klein kussentje gebeurt dat niet. Zo kan je wennen aan het rugliggen. Na een paar weken kan je zonder kussentje.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de dezelfde ervaring. In een consumentengids las ik jaren geleden dat een waterbed heel vaak goed helpt bij rugklachten. Ik ben toen eens gaan proefliggen op een waterbed en voelde direct dat dit goed voor mijn rug is. Sindsdien slaap ik met zeer veel tevredenheid in een waterbed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat fijn voor je! Helaas is dit voor iedereen weer anders, er zijn bv ook mensen die daar juist rugklachten van krijgen.
Ik kán alleen maar op m'n rug liggen, en heb het draaien in mijn slaap af moeten leren, omdat draaien voor veel problemen en (extra) pijn zorgde. Ik lig nu zo stil dat ik m'n bril op m'n borst kan leggen als ik ga slapen, de volgende ochtend ligt hij er nog. Het heeft mij een paar jaar gekost voordat ik helemaal niet meer draaide in m'n slaap. Als op je zij slapen bij jou veel pijn doet, leer je het vanzelf af. En anders kun je jezelf helpen door kussentjes te gebruiken om jezelf te stutten, of gewoon een paar opgerolde handdoeken.

Alleen: ik geloof niet dat constant op je rug liggen de oplossing is voor rugklachten. Het is veel natuurlijker en gezonder om van tijd tot tijd te draaien in je slaap, en van houding te wisselen. In mijn geval kán dat niet anders, en dat is o.a. de reden dat ik een speciaal antidecubitusmatras nodig heb, en dat ik ontzettende rugpijn(!) heb als ik 's ochtends wakker wordt. Zo stil liggen is gewoon niet gezond, zeker niet voor je rug.

Méér op je rug liggen zou misschien goed zijn, maar alléén maar op je rug liggen niet. Veel belangrijker is het dat je een goed matras en een goede bedbodem hebt. Er wordt altijd heel veel beweerd over rugklachten, bijvoorbeeld dat je een stevig matras zou moeten hebben, of dat je juist een matras moet hebben dat zich naar je lichaam vormt, zoals een waterbed of traagschuim, maar de waarheid is dat niemand jou kan vertellen waar jij goed op slaapt. Zelfs mensen met dezelfde aandoening of klachten kunnen hier een totaal verschillende voorkeur in hebben. De één zweert bij traagschuim, de ander haat het. Het beste wat je dus kunt doen is zo uitgebreid mogelijk gaan proefliggen bij verschillende beddenzaken, en indien mogelijk een matras meerdere nachten thuis uitproberen. Pas dán weet je echt wat het met je doet. En let ook op de bedbodem: er zijn bedbodems die veel meegeven of zich zelfs ook wat vormen naar je lichaam of bedbodems die juist extra stevigheid geven, en dat kan een wereld van verschil maken.

Vraag advies van je fysiotherapeut, en als je er daar niet uitkomt, vraag dan een verwijzing naar een ergotherapeut. Die kan met jou een eisenpakket opstellen voor een goed matras, en ook met jou kijken naar je lighouding. Soms kan een simpel kussentje hier of verandering van houding daar al een groot verschil maken. Bij klachten door een holle rug kan bijv. een bedbodem met knieknik helpen, het geeft dan verlichting aan je rug als je af en toe je benen even wat hoger kunt leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast het feit dat je een goed matras moet hebben, moet je vooral eens kijken naar je kussen, kan soms een bron van rugklachten zijn, is je kussen te hard, hoog, zacht enzovoorts? Als je kussen bedoeld is voor op je zij te slapen en kan die niet goed zijn als je op je rug slaapt.
Hier een link voor meer info:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/bedroom/10609/tab/matrassenwijzer/?icid=nl|ic|dept_bedroom_ad3|matrassen|matrassenwijzer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het over het kussen absoluut met je eens,ik snap alleen niet dat je geen link over kussens stuurt maar over matrassen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, hier laten ze zien dat als je op de zij, of rug ligt in bed, dat de stand van de wervelkolom veranderd.
En daarom moet je kijken of je kussen wel hoog/laag genoeg is.
Dit kussen vind ik zeer prettig: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70131601/
Je hebt een grote kromming in je rug schrijf je.
Als ik jou was dan zal ik zo snel mogenlijk naar je huisarts gaan , die schrijft misschien wel fysiotherapie voor of iets dergelijks.
Je bent nog jong, het zal erg jammer zijn als er nu niet ingegrepen wordt, want je moet je hele verdere leven nog met deze rug doen.
Je moet gewoon op je zij kunnen slapen, dat doen de meeste mensen.
Er moet echt naar gekeken worden naar die rug van jou !!
Dat is erg belangrijk voor de rest van je leven !!
Veel succes !