Wat kun je tegen de pijn doen van candida Albicans?

Ik zie overal wel staan hoe je het kunt voorkomen (niet met zeep wassen e.d.), maar niet hoe je de pijn weg kunt krijgen als je het eenmaal hebt.
Ik wil binnenkort wel die tablet bestellen, maar dan vergeet ik het wel weer eens. Gezien ik er toch wel regelmatig last van heb, vroeg ik me af: Hoe kan ik in ieder geval de pijn tegen gaan door bijvoorbeeld de omgeving zuurder te maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf waar zich dat probleem bij jou zich voor doet.
Een paracetamol kan al veel verlichting geven, maar verhelpt het probleem niet.

Infecties met Candida albicans kunnen op verschillende plaatsen van het lichaam voorkomen, zoals:
◾op het mondslijmvlies, ook wel bekend als mondspruw. Dit kan erg pijnlijk zijn. Deze infectie komt met name voor bij kinderen en bij mensen met een sterk verminderde weerstand, bijvoorbeeld bij een chemokuur.
◾in de vagina. De klachten bestaan uit irritatie van de huid en slijmvliezen, hevige jeuk en afscheiding.
◾op de huid. Dit treedt met name op, op vochtige en warme plekken van het lichaam, zoals in huidplooien. De bekende luieruitslag bij baby’s is ook een voorbeeld van een infectie met Candida albicans. De huid is rood en vochtig en op de huid kunnen kleine met vocht gevulde blaasjes ontstaan.

In de mond: je mond en keel goed nat houden, dus veel drinken en keelpastilles zonder suiker. Gorgelen en spoelen met zout water.

Op de huid: Goed droog houden en maïzena er op strooien.

In de vagina:
Juist niet de omgeving zuurder maken.
De Candida Albican schimmel gedijt erg goed in een zure omgeving (pH 3,5 – 4,5), maar kan niet overleven in een basische omgeving. Verzuring van de vaginale omgeving ontstaat bij het overmatig eten en drinken van verzurend voedsel en drank, maar ook door stress en medicatiegebruik (antibioticum).
Ook hier geldt: koelen en spoelen. Dat kan met gewoon water en een vaginale douche, te koop bij de drogist. Kan ook met yoghurt, die heeft dezelfde zuurtegraad als je vagina.

Er zijn middelen die je zonder recept kunt kopen in de apotheek. Voor vaginale schimmelinfectie heeft de apotheek bijvoorbeeld clotrimazol. Dit antischimmelmiddel is verkrijgbaar in de vorm van een vaginale tablet of crème.

De vaginale tablet en de crème werken even goed. De tablet heeft als voordeel dat u maar één keer hoeft te gebruiken. De tablet helpt echter niet tegen jeuk aan de schaamlippen. De crème wel. Deze brengt u 6 dagen lang, eenmaal per dag met een hulpmiddel in de vagina in en kunt u tweemaal per dag op de schaamlippen smeren als u last heeft van jeuk. De klachten verminderen met een vaginale tablet of crème binnen een paar dagen en moeten binnen een week over zijn.

Dus HUP even naar de apotheek.
Pijnstillers en een crème halen en niet langer sukkelen.