Een NMR-scan (NMR= Nucleaire Magnetische Resonantie) maakt gebruik van een sterk magnetisch veld en radiogolven om gedetailleerde beelden in het lichaam te maken. In tegenstelling tot een CT-scan (Computertomografie), maakt een NMR-scan geen gebruik van röntgenstralen.
SimonV
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt helemaal, +. Toevoeging:
NMR is de technisch-wetenschappelijke naam. Toen er apparaten beschikbaar kwamen die op basis van NMR werkten, hebben de medici een slimme zet gedaan: ze hebben de N weggehaald, want 'nuclear' klinkt eng, en daar maken angstzaaiers graag misbruik van. In plaats van de N hebben ze een I toegevoegd, van Imaging. Een NMR-apparaat maakt tenslotte beelden, nietwaar? Daarom kent de gewone mens een NMR-apparaat als MRI. En dat klinkt positief: magnetisch, resonantie, imaging... allemaal hebben ze een positieve lading, ook voor de paranormaalgelovers.