Waarom zitten er in steunkousen van die openingen bij de tenen?

En waarom zijn van die strakke kousen goed tegen vocht in de benen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De steunkousen die ik onlangs bij de apotheek gehaald heeft had geen opening bij de tenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij hoor ik die ook te krijgen en heb ik de verkeerde. Dit zijn trombosekousen voor zover ik weet en ik heb geen trombose. Maar probeer jij ze dat maar eens aan hun verstand te brengen in de apotheek. Zij weten immers alles altijd beter?! Dat denken ze tenminste :-(

Het beste antwoord

Steunkousen worden aangemeten voor meerdere klachten dan alleen het vasthouden van vocht in de benen.
Bijvoorbeeld bij een trombosebeen of spataderen.

Zoals hierboven staat beschreven is de teenopening voor het vergemakkelijken van het aantrekken van de kous.
Want vergis je niet, dit is soms nog een zware klus.
De aantrekkous vergemakkelijkt het werk doordat deze glad is en daar de kous overheen glijd. De rubberen handschoenen met nopjes helpen om de kous op de goede plaats te krijgen door te duwen. Trekken is slecht voor de kous omdat je dan gemakkelijk ladders trekt en het op den duur slecht is voor je vingers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarom er openingen inzitten weet ik ook niet maar ze helpen doordat ze alles strak tegen elkaar drukken waardoor er minder vocht in kan blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan kan het er dus ook niet uit of zie ik dat verkeerd?
Cryofiel
12 jaar geleden
Als jij hard tegen een sinaasappel duwt, komt er toch ook vocht uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, het vocht stroomt dan omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kousen trek je aan voordat het vocht in de benen zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als het vocht al aanwezig is en het er helemaal niet uit wil ondanks plastabletten, tot wanneer moet je dan wachten tot je die kousen aan kan trekken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steunkousen moet je gelijk 's morgens bij het opstaan aantrekken. Op die manier heeft het vocht nog geen kans gehad om de benen in te lopen. Hoe langer je wacht hoe meer vocht in de benen.
Die opening zit er omdat het het aantrekken vergemakkelijkt en het geen nut heeft als daar ook steun wordt geboden.

Aantrekken gebeurd d.m.v. een hoes die je na het aantrekken terug kan trekken zodat de steunkous blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. Heel duidelijk met de foto erbij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ding heb ik nog nooit gezien. Hoe kom je eraan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
M'n grootvader gebruikt dat, kreeg hij bij die kousen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze zijn te koop bij de specialist die de kousen aanmeet.
Ze zijn wel erg duur. Zo'n €20,00.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt dan nog wel mee vind ik. Hij heeft er veel moeite mee om via deze manier de kousen aan te trekken. Nu is er een andere oplossing die Steve heet, maar dat kost 250 euro. Ze zijn nu bezig met de zorgverzekering om te kijken of dat wordt vergoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aantrekkous is met name gemakkelijk voor de gene die ze bij hem aan doet. Bij het aan doen van de kous zou het ook voor hem gemakkelijk zijn, maar de aantrekkous moet er ook weer uit, en dat is niet gemakkelijk bij jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar m'n grootmoeder heeft er ook veel moeite mee om de kousen bij hem aan te trekken. Mijn grootvader is geestelijk niet meer zoals het moet, terwijl mijn grootmoeder juist lichamelijk achteruit gaat.
Volgens mij stimuleren ze de lymfe klieren, doordat ze zo strak zitten.

Overigens heb je ook supphosekousen. Die worden gebruikt voor restless legs en ook voor vocht en ook voor b.v. ter voorkoming van trombose, maar die zitten niet in de basisverzekering en krijg je niet vergoed. Sommige verzekeringen vergoeden het als je aanvullend verzekerd bent.

Deze kousen zijn wel fijner en mooier ook en zijn gewoon als panty te koop (heet iets van mediciv of zoiets) helpen niet als je het heel heel erg hebt, dan kun je beter de steunkousen uit de basis verzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toegevoegd!

Na mijn hartoperatie heb ik om het been waar uit een ader gehaald werd, ook een tijd een steunkous gehad,met opening.
Er zijn ook steunkousen die permanent gedragen worden en die hebben geen gaten.
Volgens de verpleegkundige ging het er om, dat je tenen niet werden afgekneld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opening bij de tenen is om ze goed te laten passen, niet te knellen op plaatsen waar ze toch geen functie hebben en ze ook wat makkelijker aan te kunnen trekken.

De aderen in de benen verzorgen de terugvloed van bloed richting het hart. De aderen hebben daartoe kleppen die er voor zorgen dat het bloed omhoog (dus tegen de zwaartekracht in) wordt gepompt en die tevens moeten voorkomen dat het bloed de verkeerde kant op gaat. Vaak wordt de functie daarvan bij het ouder worden (en/of als gevolg van hart- en vaatziekten) wat slechter. Het gevolg is dat er teveel vocht in de benen achterblijft. Deze grotere hoeveelheid vocht is dan ook weer een grotere belasting voor het hart.
Steunkousen dienen om de aderen te ondersteunen in hun functie.