Slaap verlamming opgezocht maar weet haast zeker dat dat het niet is. maar wat is het dan wel?

dit is nogal een lange vraag maar ik heb hier echt last van. ik zit met een probleem namelijk ik heb regelmatig als ik naar bed ga en men ogen sluit een soort van aanval. mijn hersenen sluiten zich dan af maar zelf blijf ik wel bij bewustzijn. ik krijg overal in mijn lughqam een onaangename tinteling en ik kan mezelf dan niet meer bewegen. ik heb het proberen te negeren en door te gaan met inslaap vallen maar tevergeefs het wordt alleen maar erger. ik moet mijzelf dat met met hoofd met alle man en macht wakker proberen te krijgen. dit gebeurd dan ongeveer tot wel 10 keer gelijk achter mekaar. soms voelt het alsof iets mijn bewustzijn van mijn lichaam wilt scheiden in een soort van zwart gat dat het letterlijk weg probeert te zuigen terwijl ik me helder en volkomen bewustzijn van wat er om me heen gebeurd. het is zeer akelig en ik wil echt weten wat er aan de hand is. ik heb Slaap verlamming opgezocht maar weet haast 100% zeker dat dat het niet is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry voor de taalfouten. Ik schreef dit met mijn telefoon. Ik wil hier toch graag een antwoord op hebben
Poet
10 jaar geleden
Dat zou ik wel even aan de dokter voorleggen
Cryofiel
10 jaar geleden
Klinkt toch wel als slaapverlamming, maar dan in een bovengemiddeld sterke mate. Als je je echt zorgen maakt kun je eens langs de huisarts gaan.

Antwoorden (2)

Zo te lezen is dit toch écht slaapverlammimg. Sommige mensen hebben het vooral bij het wakker worden, maar er zijn ook mensen die het juist hebben als ze in slaap vallen.
Het is inderdaad heel vervelend, maar als je eenmaal weet wat het is, zul je minder snel in paniek raken. Het kan absoluut geen kwaad.
Slaapverlamming komt in principe bij iedereen voor, maar meestal pas als je diep in slaap bent. Het is de 'loskoppeling' van je spieren en je hersenen. Het doel is, dat je niet gaat doen wat je droomt; dat zou nogal gevaarlijk zijn. Bij sommige mensen begint die loskoppeling te vroeg, of houdt hij te lang aan. Dat is heel onaangenaam, omdat je je niet kunt bewegen. Veel mensen 'voelen' dan ook iemand in de kamer, maar dat is ook een onderdeel van de slaapverlamming.

Mensen met slaapverlamming zijn in feite het tegenovergestelde van slaapwandelaars. Bij die mensen is de loskoppeling juist niet sterk genoeg.

Maar nogmaals: het komt veel voor en het is totaal ongevaarlijk (hoe naar het ook voelt). Je gaat niet dood, je stikt niet, en als er een prikkel van buiten komt (de baby huilt) dan is de slaapverlamming meteen weg en kun je je weer bewegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hypnagogia. Een staat die zeer verbonden is aan de slaapverlamming en dezelfde basis heeft: je bevindt je tussen het waken en slapen in. Als je hersenen al signalen geven die bij een slaap- of droomstaat horen terwijl je nog wakker bent, geeft dat rare sensaties.

Ik heb vaak eerst het 'zware' gevoel van opkomende slaapverlamming, daarna komt het soort verschijnselen dat jij beschrijft. Het gevoel dat er aan mijn lijf getrokken wordt, dat ik achterover met bed en al in een gat val, of tintelingen, heftige vibraties door m'n hele lichaam heen, en soms ook - heel bizar - het gevoel dat ik razendsnel met bed en al door de lucht vlieg onder luid gesuis om dan - terwijl ik langzaam steeds meer droombeelden begin te zien - met een schok ineens in stilte weer te landen op mijn slaapkamervloer.

Je schrijft dat je je uit alle macht verzet en dat dit soms wel tien keer achter elkaar gebeurt. Dat lijkt me doodvermoeiend! Probeer het te accepteren, laat het over je heen komen, zie het voor mijn part als de trein die je komt halen naar dromenland en die soms een beetje voor een wilde rit zorgt.

Ik begrijp dat de eerste keren dat je zoiets ervaart het heel eng en bizar is. Maar ik vind het zelf helemaal niet meer onprettig. Wanneer ik het suizen hoor, de vibraties voel, de slaapverlamming voel komen of het gevoel heb in een diep gat te vallen, laat ik me heerlijk in die vreemde en ietwat bizarre wereld van hypnagogia en droombeelden glijden.

Weten wat er gebeurt kan je angst wegnemen. Misschien direct, maar misschien kost het je meer tijd om een beetje te wennen aan dit verschijnsel. Maar hoe dan ook: als je ertegen vecht en steeds weer wakker wordt, moet je bij het gaan slapen opnieuw door die fase tussen waken en slapen heen en daarbij is de kans groot dat je opnieuw vreemde sensaties krijgt. Als je leert het gewoon te laten komen, ervaar je het bij het bij het in slaap vallen steeds één keer en krijg je een betere nachtrust.

Daarbij: net als bij hypnagoge hallucinaties bepaalt je verwachting ervan ook voor een groot deel je ervaring. Als je bang bent en een enge ervaring verwacht, zal het ook eerder eng zijn: je brein is extreem gevoelig voor suggestie in die toestand. Als het je lukt om ontspannen te blijven en het mooie leert zien, zal de ervaring ook steeds mooier worden (zie ook bron 2).

Dit soort verschijnselen heb je trouwens het snelst als je op je rug in slaap valt. Proberen op je zij te slapen kan dus helpen - maar is niet altijd afdoende.