Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan je je houding verbeteren

Ik ben 16 jaar en hoor vaak dat ik krom loop/sta nu heb ik gehoord dat je bepaalde oefeningen voor je rug kan doen om rechter te lopen of je schouders meer naar achteren komen te staan ik ga niet naar de sportschool en wil de oefeningen dus graag thuis uit kunnen voeren ik ben rond de 1.80. Ook wil ik graag erbij weten hoe vaak per dag/week ik deze oefeningen moet uitvoeren
P.S. ik zal ook op mij houding gaan letten maar volgens mij is dit niet genoeg

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn verschillende manieren om aan je houding te werken. Rugpijn is vaak het gevolg van een slechte houding, slappe buik- of rugspieren of een bruuske of te zware spierbelasting. Bij elke houding en beweging is het belangrijk om - de druk op de rug zo goed mogelijk te verdelen, - zoveel mogelijk de natuurlijke kromming van de rug te respecteren - regelmatig van houding te veranderen. Belasting van de wervelkolom Bij elke lichaamshouding worden de wervelkolom en de tussenwervelschijven belast. De Zweedse rugonderzoeker Nachemson heeft onderzoek gedaan naar de minst belastende houdingen. Hieruit blijkt dat een goede ruglighouding het minst belastend is voor de rug. De last van het lichaamsgewicht wordt in een goede ruglighouding over het hele lichaam verdeeld en niet enkel op de ruggenwervels. Zitten is het meest belastend voor de rug. Aangezien we een overwegend zittend leven leiden, is het belangrijk om op een goede manier te zitten omdat de druk anders nog groter wordt en er hierdoor (nu of later) problemen kunnen ontstaan. Oefeningen voor je onderrug Om de kans op lage rugpijn te verkleinen kun je een aantal specifieke oefeningen doen waarmee je onderrug sterk en soepel houdt. Hieronder staan een aantal bewegingstips en oefeningen. Deze rugoefeningen kun je zelfstandig uitvoeren, maar ook onder begeleiding van een professional: Oefening 1: Ontspannen van de onderzijde van de wervelkolom Ga op de rand van een stoel zitten. Pak met je handen, door je gespreide benen heen, je kuiten vast. Maak met je bovenlichaam een kromme rug en blijf ongeveer 20 seconden in deze houding zitten. Laat dan de kuiten weer los, steun op je dijbenen en ga met een recht bovenlichaam weer rechtop zitten. Oefening 2: De rug sterker maken Ga rechtop zitten. Doe je onderarmen ter hoogte van je schouders omhoog. Trek vervolgens je armen en schouderbladen zo ver mogelijk naar achteren. Blijf ongeveer 10 seconden in deze positie zitten. Oefening 3: Rekken van de rug Ga rechtop staan. Buig je dan langzaam zo ver mogelijk naar voren waarbij je een ronde rug maakt. Zak dan door je knieën en zorg dat je kin op je borst rust. Je armen en je bovenlichaam laat je losjes langs je lichaam hangen. Blijf ongeveer 15 seconden in deze positie en ga daarna langzaam rechtop staan, waarbij wervel voor wervel omhoog komt. Je kunt deze oefening ook zittend doen. Verder staan er nog een aantal tips in de link bij de bronnen.

Bronnen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...
http://www.gezondheidsplein.nl/topic/3911/...

Voor het geven van een antwoord op de vraag hoe je je houding kunt verbeteren, zullen algemene beschrijvingen ban oefeningen die goed zijn voor je rug, niet veel zin hebben. Om een goed advies te kunnen geven, want elke persoon is anders, en elke houdingsafwijking heeft zijn eigen specifieke kenmerken, kan je beter een deskundige raadplegen. Die kan je de juiste adviezen over oefeningen geven. Oefentherapeuten, Cesar en Mensendieck zijn daarin gespecialiseerd. Een goede therapeut zal je houding bekijken en analyseren, naar le leefomstandigheden vragen, werk, veel zotten, sport etc. En dan een advies op maat geven,

Je kunt Mensendieck therapie of Alexander techniek gebruiken. Het helpt echt! Je kunt gespecialiseerde therapeuten in je regio via de web vinden.

Ik zou ook absoluut Yoga overwegen(bijvoorbeeld Bikram). Als je ergens aan je houding werkt is het wel bij yoga. Ook de combi tussen lichaam en geest is daarbij erg effectief. Bewustwording van je houding is een eerste stap. Vervolgens die houding steeds beter maken. Neem 2 maanden de tijd circa 2x per week...en bekijk dan of je verschil merkt. Daarnaast is stukje krachttraining voor je core (alle spieren bij je romp: rug, buik, schuine buik, etc) erg belangrijk als je onderontwikkelde spieren hebt in die regio (i.e. ze nooit traint). Heb je klachten dan is een fysiotherapeut de eerste logische stap. Maar..uiteindelijk zal die je ook oefeningen mee gaan geven die je op regelmatige basis zal moeten uitvoeren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100