Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Zijn rug oefeningen effectief tegen pijnklachten?

Ik heb al jarenlang last van mijn onderrug, dat uit zich in zeurende en vermoeiende pijn.

Ik ben nu onder behandeling bij een fysio en die heeft mij diverse oefeningen gegeven om mijn romp sterker te maken, met name de kleinere spiertjes.

Maar nu vraag ik mijzelf af heeft het zin om oefeningen te doen voor je rug en buik, kan je hier inderdaad klachten mee verminderen?


Ik heb wel gemerkt dat als ik ga voetballen ik na een tijdje echt veel last krijg van mijn onderrug en na enkele dagen trekt deze pijn dan wat weg, is hier ook nog wat aan te doen, zodat ik minder last krijg?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zeker heeft oefenen zin. Het hangt natuurlijk af van de precieze oorzaak van de klachten, maar de meeste rugklachten komen door een verkeerde houding, te zwakke spieren of verkeerde/(over)belasting. Door de spieren te trainen, gaan de spieren een corset vormen om allerlei structuren in je rug. De spieren zorgen voor stevigheid zodat de andere weefsels minder belast worden omdat die sterkere spieren allerlei krachten op kunnen vangen. Daarbij zorgt het trainen van de spieren ervoor dat de spieren meer aan kunnen, zodat je minder snel overbelast zult zijn. Ook krijg je een betere houding als je de juiste spieren traint, waardoor je minder verkeerde belasting op o.a. de tussenwervelschijven krijgt. Dus ja: trainen is vaak heel effectief. Het heeft alleen geen zin om naar de fysio te gaan als je niet zelf ook (bijna) dagelijks je oefeningen doet. Dat moet je dus wel blijven doen. Afhankelijk van de oorzaak van je klachten zal een fysiotherapeut oefeningen geven voor bepaalde spiergroepen die gericht zijn op kracht, lenigheid, het verbeteren van de houding of het houdingsgevoel, etc. Ook kun je door middel van oefeningen leren om bepaalde alledaagse bewegingen uit te voeren op een manier die minder belastend is voor je rug: tillen met een recht rug en vanuit de benen, zitten met een juiste houding en dergelijke. En het helpt vaak ook om aan te leren dat je bij lang zitten regelmatig even wat rekt en strekt of - liever nog - eens in de zoveel tijd opstaat en wat rondloopt. Ook de pijn bij het voetballen kan minder worden als je spieren sterker worden. Vergelijk het met sporten: bij elke sport is het belangrijk om een goede warming up te doen en je gaat niet ongetraind een wedstrijd meedoen. Als je dat wel doet, is de kans op allerlei letsels veel groter en heb je allerlei pijn en pijntjes als je 's middags thuis komt. De juiste oefeningen zorgen ervoor dat je rug in vorm is en dat de spieren die je nodig hebt voor het uitvoeren van allerlei bewegingen, getraind zijn. Ze zullen daarom beter in staat zijn om de bewegingen op te vangen. Zo heb je minder kans op overbelasting, letsels en pijn na het sporten. Je zou je fysiotherapeut nog eens specifiek je problemen met het sporten kunnen voorleggen. Als dat nog niet is gebeurd, kunnen de oefeningen daar op aangepast worden.

Ja, het kan zeker effectief zijn om je spieren te versterken, maar niet bij iedereen heeft dat zin. Je wordt behandeld door de fysiotherapeut, dan is het verstandig om hieraan zelf mee te werken als dat nodig is. De fysiotherapeut geeft je tenslotte niet voor niets het advies die oefeningen te gaan doen. Last van je rug tijdens het voetballen kan met je houding of met je bewegingen te maken hebben, het is wel belangrijk dat je blijft bewegen met rugklachten, maar vraag ook hier advies over aan je therapeut.