Kan een kromme rug veroorzaakt door slechte houding weer recht gaan groeien? En bij wie moet ik zijn om dit probleem te verhelpen?

Hallo ik ben 15 jaar en ik heb een kromme rug. Ik heb niet echt erge klachten, maar zou willen weten of mijn rug weer kan recht groeien, en hoe? ik zou het erg waarderen als iemand met ervaring terug antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (5)

Bij mij heeft een arts deie werkt volgens de orthomanuele methode goed werk verricht. Die zet met zijn handen of met een hamer en drevel rugwervels en het heupgewricht weer in de goede positie.
Daarnaast kunnen sommige sporten waarbij je veel moet strekken helpen, zoals badminton en kendo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent nog jong, en gaat nog groeien. Het is normaal dat jonge mensen last krijgen van hun rug, vooral tijdens groeispurten.
Wanneer je echt een kromme rug hebt, zul je erg veel (altijd) een goede houding aan moeten nemen. Ook moet je letten op hoe je tilt.
Een huis- of schoolarts kunnen je hierbij helpen, en zonodig doorsturen naar een fysiotherapeut.
De oplossing dat Sherpa geeft is misschien wel goed, maar ik denk dat je daar wat te jong voor bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is denk ik of je rug echt vergroeid is, of dat dit zo lijkt omdat je altijd zit met een kromme rug. Als je rug nog steeds krom is als je ligt, en is er meer aan de hand dan alleen een slechte houding. Maar als je geen onderliggende ziekte hebt, is dat voor een 15-jarige erg onwaarschijnlijk.

Als het meer een houdingsprobleem is, zul je aan je houding moeten werken. Ga naar je huisarts, die kan je verder helpen. Waarschijnlijk zal die je doorverwijzen naar en fysiotherapeut of een oefentherapeut Cesar of Mensendieck. Die kunnen je aanleren wat een juiste - rechte - houding is, en kunnen je oefeningen meegeven waarmee je de spieren versterkt die je rug goed recht moeten houden als je zit en loopt. Ook zullen ze je handigheidjes aanleren om dat rechtop zitten gemakkelijker vol te houden als je lang zit, bijvoorbeeld door waar mogelijk de rugleuning te gebruiken, en stoelen uit te kiezen die de juiste steun geven aan je rug.

Het is erg verstandig om hier nu, op jouw leeftijd, iets mee te gaan doen. Want uiteindelijk zul je zeker wel last krijgen van je rug als je steeds gewend bent om in elkaar gezakt te zitten. Het is best lastig om een gewoonte te doorbreken, dus om jezelf een andere zithouding aan te leren, maar uiteindelijk zul je er veel baat bij hebben, en is het zeker de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de kromme rug komt door een verkeerde houding dan kan mensendieck of ander houdingstherapie zeker helpen om je houding te veranderen waardoor je rug weer rechter is. Misschien ben je erg lang en loop je hierdoor wat voorovergebogen.
Als je rug krom is door een afwijking bv een scoliose dan zal deze niet meer zomaar recht gaan groeien. Mensendieck kan je wel helpen om op een juiste manier te lopen, zitten enzo zodat je er zo min mogelijk last van heb. Maar recht worden zal je rug er niet van.
Als je niet weet waar het door komt zou ik zeker eens lang de huisarts gaan, die kan met een paar simpele testjes kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn en je doorsturen naar de juiste instantie (of een orthopeed of naar bv mensendieck).
Mijn dochtertje heeft een scoliose. Zolang zij nog in de groei is zal de rug krommer worden. Ieder jaar worden er foto´s gemaakt om te kijken hoeveel erger de kromming is geworden. Zij had als 9 jarige kinderfysio en nu (13 jaar) gaat ze naar mensendieck. Ze heeft nl de neiging om met een ronde rug te gaan staan waardoor de kromming erger lijkt dan hij eigenlijk is. Juist in de periode dat je in de groei bent is het heel belangrijk een goede basis te leggen voor een juiste houding. Nu kan je er nog veel aan veranderen zodat je er op later leeftijd geen last van hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan maar het hoeft niet.

zelf heb ik scoliose (niet te zien overigens) en wat bij mij krom is blijft krom omdat het zo gegroeid is. men kwam er te laat achter.

een kromme rug is een breed begrip. ook is het me niet duidelijk of je rug/houding scheef is, of dat e rug ook daadwerkelijk scheef is gegroeid.

als het puur komt door je houding (slappe buikspieren, bepaalde spierspanning, overbelastingen, pijnklachten) niet door andere factoren is de kans groot dat je gezien je leeftijd met therapie/oefeningen een goede kans maakt.

hoe dat moet is o.a. afhankelijk van de mate waarin het scheef is, wat er scheef is, en waarom het scheef is.

kortom, je hebt toch echt een diagnose en advies van een arts nodig hierbij.
een scheve rug #kan# een rugafwijking zijn (scoliose, kyfose, lordose, hernia b.v.) zeggen helaas niets over de oorzaken waardoor er geen kan en klare oplossing is die op alles en iedereen toepasbaar is.

Toegevoegd na 5 minuten:
OOPS.... zie dat het om kyfose heet nu ik naar de trefwoorden kijk.

eigenlijk is het hier hetzelfde verhaal. men moet weten in welke mate de rug gekromd is, wat de oorzaak is hiervan en dan pas kan men bepalen welke vorm van therapie het meest geschikt is.

als het echt komt door een verkeerde houding en het niet gaat om een ernstige bochel dan kom je met oefeningen een heel eind.

hier een stukje van het net:

Behandeling
De behandeling van kyfose en lordose hangt af van de oorzaak. Gebruikelijke methoden voor de behandeling van kyfose zijn oefeningen, correctie van de misvorming met behulp van een orthese (een orthopedisch hulpmiddel, een brace) of een chirurgische ingreep. Deze maatregelen kunnen afzonderlijk of in combinatie worden gebruikt. Door middel van oefeningen kan ook iets worden gedaan tegen klachten als gevolg van lordose door een verkeerde lichaamshouding.