Wat voor gevolgen kan drijvende ontlasting voor je gezondheid hebben?

3.7K
Amadea
10 jaar geleden
Eerst de oorzaak bekend maken, pas dan kunnen wij de mogelijke gevolgen geven. Dit is te weinig informatie! Hoe lang is het al bezig, wat is er inmiddels tegen gedaan, wat zei de huisarts?
erotisi
10 jaar geleden
redelijk normale kleur donkerbruin, maar het varieert natuurlijk een beejte
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik snap de vraag niet, het deijft toch meestal?
Ritsuka
10 jaar geleden
Drijft* Als de kleur en structuur verder goed is, lijkt mij niks aan de hand hoor.

Het beste antwoord

Of je ontlasting drijft of zinkt hangt van twee zaken af.
Ten eerste is er de hoeveelheid gas, die vermengd is met de ontlasting. Het gas verlaagd het gewicht per volume-eenheid; bij meer gas zal ontlasting dan ook makkelijker drijven.
Ten tweede is er de hoeveelheid vet in de ontlasting. De meeste vetten zijn lichter dan water; meer vet in de ontlasting zorgt er dus ook voor dat ontlasting makkelijker drijft.

Beide zijn voor een groot deel afhankelijk van wat je gegeten hebt. Veel "gasproducerend" voedsel zorgt ook voor meer gas in de ontlasting zelf. Voor vetten geldt, dat de darmen maar een bepaalde hoeveelheid kunnen opnemen; sommige vetten kunnen de darmen überhaupt niet opnemen. Als we veel vetten gegeten hebben dan blijft er dus een deel in de ontlasting achter.
Er zijn een aantal darmziekten, die de vetabsorptie verder verlagen. Zonder verdere klachten van de buik zijn die eigenlijk gewoon uit te sluiten.

Geen zorgen over maken dus, het heeft geen gevolgen voor de gezondheid, aangezien het eigenlijk een normaal verschijnsel is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hangt van wat je gegeten hebt af, bij mij drijft het ook wel eens. Als het niet dun is of een vreemde kleur heeft is er niets aan de hand. Je trekt de verkeerde conclusie dat drijvende ontlasting iets met je gezondheid te maken heeft; het heeft te maken met wat je gegeten hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Ik las wel eens dat er dan teveel vet in zit. En vet heb je nodig
Ritsuka
10 jaar geleden
Teveel vet in je ontlasting? Het kan zijn dat je lichaam een deel van de vetten weer uitscheid, maar als jij gewoon gezond eet op een dag is er niks aan de hand hoor.