benauwd maar longen zijn schoon

Ik ben gestopt met seretide (onderhoudsmedicijn astma) ivm zwangerschap, maar nu ben ik heel benauwd en hoesten. De huisarts zegt dat mijn longen schoon zijn en zuurstof in m'n bloed is ook goed, maar hoe kan het dan dat ik toch benauwd ben?

Toegevoegd na 33 minuten:
Wat gebeurd in mijn longen waardoor ik benauwd ben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (3)

Als je een beetje verkouden bent, kun je - zeker als je al astmatische klachten had - flink benauwd worden. Je longen reageren dan ook wat heftiger dan die van iemand zonder astmatische klachten.
Ook zul je nu, zonder je vaste medicijn, weer goed merken wat het effect van de astma is :-(
Dat je longen schoon zijn, betekent dat je geen longontsteking of bronchitis hebt, en je saturatie is goed dus je neemt voldoende zuurstof op in je bloed.
Desondanks kun je dan toch heel benauwd zijn.
Is er geen astma-medicijn dat je wel kunt gebruiken bij benauwdheid? Heb je dat met je arts overlegd? Want benauwdheid beperkt je wel erg.

Sterkte en beterschap!

Toegevoegd na 25 minuten:
Als je wilt weten hoe astma werkt, kun je hier heel veel informatie vinden: http://www2.astmafonds.nl/allesoverastma/content.jsp?objectid=2493
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt ook benauwd zijn door maagzuur en zeker in de zwangerschap,dit komt via je slokdarm omhoog en terecht in je mond .via daar komt het dan waarschijnlijk in je luchtpijp terecht.je merkt soms niet eens dat je last hebt van maagzuur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Astma kan inhouden dat de spiertjes om jouw longweefsel en bronchustakken wat verkrampt zijn waardoor het lucht zich door de vernauwing moeilijker kan verplaatsen. Je moet wat meer werken om toch volfoende zuurstof binnen te krijgen. Het medicijn zal die verkramping een stukje hebben opgeheven waardoor de doorgang in jouw luchtpijp en de kleiner luchtkanaaltjes groter werd en je niet je best hoefde te doen om overal voldoende lucht te krijgen. Het harder werken wat je nu voelt, zou dus het effect kunnen zijn van de lichte verkramping van de dode ruimte (de luchtwegen die niet meedoen met de gaswisseling) Die vernauwing staat los van slijmaanmaak of ophoping dus met schone longen kun je toch wat benauwd zijn door de bovengenoemde reden.
Ik weet ook niet hoever dat je benst maar een flinke buik duwt jouw middelrif wat omhoog en die doet ook mee met de ademhaling. Je gaat dan meer borst dan buikademhaling doen en dat kan een onderliggende nevenoorzaak zijn. Veel plezier en meer lucht bij jouw zwangerschap.