Ik schrik vaak snachts wakker , en dat elke keer wanneer ik indut! Wat kan dit zijn ?

Het gebeurt echt vaak , dat ik bijna in slaap val
En dan weer wakker schrik ! een paar keer achter elkaar !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Amadea
11 jaar geleden
Heb je overgewicht, en/of astmatische klachten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb idd een bmi van 32 , en verders ben ik bekend met verkeerd ademhalen.
Amadea
11 jaar geleden
Dan ben ik bang dat CasperX het bij 't rechte eind heeft...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en wat kan je er dan tegen doen ?
Amadea
11 jaar geleden
Afvallen, natuurlijk. En als je er echt last van hebt, overdag moe bent, dan kan er een onderzoek worden gedaan of je misschien 's nachts een speciaal zuurstofmasker moet dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan dit ook niet zijn omdat ik bijvoorbeeld stress.want k word niet wakker met een verstikkend gevoel , ik schrik gewoon van alles en nog wat ?
Amadea
11 jaar geleden
Dat kan. Stress heeft zoveel invloed. Maar de reden dat je bij slaapapneu wakker schrikt is dat de ademhaling stilgestaan heeft. Het wakker worden is dan van groot belang, want anders raak je bewusteloos.
Onder invloed van stress kan je onrustig slapen. Maar je schrikt niet telkens wakker wanneer je net weer ingedut bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar de mensen die slaapapneu hebben zijn er zelf toch niet bewust van neem ik aan , ik ben me ervan bewust wat er gebeurd. Amadea dit is er wat er gebeurt. ik ga liggen, begin te denken , schrik wakker... ik ga liggen val bijna in slaap en word wakker ! en zo 3 a 4 keer wakker...
Amadea
11 jaar geleden
Dan zal het vermoedelijk toch stress zijn. Maar wil je het zeker weten, ga dan naar je huisarts!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toch heel lief hoor amadea, maar k heb begrepen dat apneu tijdens de slaap komt en niet ervoor!

Antwoorden (3)

slaapapneu
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat heb je toch tijdens de slaap en er toch niet voor ? ik krijg het voornamelijk voordat k inslaap !
als je steeds bijna in slaap valt, dan zou het kunnen zijn, dat je iedere keer iets hoort waardoor je instinctief weer wakker schrikt omdat je inwendige alarm je waarschuwt voor eventueel gevaar.

dat is dus instinct.
het geluid kan iets heel simpels zijn, waar je normaal niet "van wakker zou liggen".
een oplossing is simpel: oordopjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wakker schrikken kan verschillende oorzaken hebben. Naast de al genoemde kan een 'nare' droom dit veroorzaken. Het is zelfs zo dat we ons die droom niet herinneren.

Zoek in je recente verleden of er dingen gebeurd zijn die je 'geraakt' hebben. Is het mogelijk dat je hier over droomt? Zo ja dan is het nodig om tot verwerking hiervan te komen.

Slaapapneu is de andere optie: dit is zo mogelijk nog vervelender: neem direct contact op met je huisarts voor een doorverwijzing naar een specialist.