hoe voorkom in de afdruk van naden in mijn lichaam?

wat voor kleding ik ook aan heb, alle naden zijn, wanneer ik mijn kleding uittrek, zichtbaar in mijn huid. Het komt niet doordat mijn kleding te strak zit want zelfs een heel klein patroontje in een sok is altijd te zien in mijn benen. Ook mijn ruime onderkleding (soort boxershort en mijn bh) zorgt voor randen Meestal gaan deze 'naden' ook pijn doen als de kleding er af is.
Hoe kan ik dit voorkomen en waardoor komt het?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.9K
Amadea
10 jaar geleden
Wellicht heb jij te weinig vet in je lijf? Daardoor is je huid niet elastisch meer, en geeft dus alles een afdruk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je dat altijd al gehad, of is het nieuw? Het kan zijn zoals Crea zegt, dat je vocht vasthoudt. Maar het kan ook zijn dat je gewoon een kwetsbare huid hebt die bijvoorbeeld wat dunner is. Merk je misschien ook aan andere dingen dat je huid gevoelig is? En Amadea: hoe zit dat met de relatie tussen weinig lichaamsvet en de elasticiteit van de huid? Ik vind het wel interessant, heb je daar meer informatie over, een link ofzo? Ik had er nog nooit van gehoord namelijk. Gaat dat over onderhuids vet, of over 'overall' lichaamsvet?
Amadea
10 jaar geleden
De collagene en elastische vezels van het onderhuids bindweefsel lopen door tot de netvormige laag van de lederhuid. De hypodermis bevat behalve veel bloedvaten en zenuwvezels vet. De hoeveelheid vet hangt vooral af van de voedingsgewoonten.
De vetcellen zorgen voor isolatie, slaan energie op, beschermen vitale organen, en helpen de lichaamstemperatuur te regelen. De bindweefselcomponent van het onderhuidse weefsel maakt de huid los en flexibel, en ondersteunt en beschermt mede de bloedvaten en zenuwen. Het onderhuids bindweefsel fungeert als een schokdemper.
- http://www.medicinfo.nl/%7Bd5df5f4d-75da-4532-8ea2-0af529d28e27%7D
- Anatomie en fysiologie / Bastiaanssen, Jochems, Jüngen en Tervoort

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat je teveel vocht vasthoudt, dit kun je testen door op een stuk huid vlak bij het bot (bijv de enkel) te drukken met een vinger, blijft er een tijdje een kuiltje zitten, dan is de kans aanwezig dat je vocht vasthoudt. Dit kun je oplossen door dagelijks minder zout te gaan eten, maar wel minimaal 1,5 liter water te drinken. Ook sporten kan effectief zijn. Wordt het dan nog na een week of 2 nog niet minder, dan is het tijd om je huisarts te consulteren, die kan andere maatregelen treffen, of zelfs een heel andere oorzaak vinden.