Waarom worden mensen "zoals ik ook dus" misselijk van kermisattracties ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Dat vroeg ik me ook af en door dit artikel (die ik heb bijgevoegd, ben ik wat wijzer!

Het beste antwoord

Een kermisattractie kun je ongeveer vergelijken met een situatie, wanneer een vader met zijn kind van 4 jaar oud verstoppertje speelt. Als Pa in het donker zit, en "boeh" roept, dan is dat voor het kind aan de ene kant verschrikkelijk eng, maar tegelijkertijd ook heel leuk. Die combinatie zorgt voor een kick, oftewel een sensatie. Het kind maakt iets mee, dat niet gebruikelijk is, en dat geeft een plezierige opwinding.

Kermisattracties werken precies zo: je moet het maar durven, en als je het durft, is het gewoon een enorme uitdaging. Ons lichaam is aan allerlei dingen gewend. Een uurtje fietsen, trappen lopen, een paar keer achterelkaar bukken, op een trapje staan, of 100 meter hardlopen.

Zodra je dingen gaat doen, waar je lichaam niet aan gewend is, krijg je problemen zoals misselijkheid, hoofdpijn, braakneigingen, hartkloppingen, draaierig gevoel, of zelfs enorme angstgevoelens. Als je een uur in een veel te warme auto zit, een kwartier op je hoofd gaat staan, 10 pilsjes drinkt als je nog nooit alcohol hebt gebruikt, of zonder te trainen aan de elfstedentocht mee gaat doen, krijg je ook allerlei lichamelijke klachten. Bij een kermisattractie raakt je lichamelijk functioneren gewoon in de war. Je raakt je gevoel voor evenwicht kwijt, en je hersenen kunnen de snelheden ook niet goed meer verwerken. Soms kun je het lichamelijk nog wel aan, maar als je hoofd het niet meer bij kan benen wat er allemaal zó snel achterelkaar gebeurt, dan geeft dat direct bovenstaande klachten.

Waarschijnlijk is het zo, dat als je (bij wijze van spreken), iedere dag een stel kermisattracties zou pakken, je nergens meer last van zou hebben. Je lichaam raakt er dan aan gewend, maar de uitdaging is dan ook weg. Zodra je lichaam het aan kan, en je er geen nare lichamelijke verschijnselen van krijgt, is er juist niets leuks meer aan.

Over kermisattracties wordt goed nagedacht. Het moet nèt de ultieme kick geven en uitdagend zijn, maar het moet ook weer niet zó idioot worden, dat de bezoekers flauwvallen of letterlijk kotsend de attractie verlaten. ;-)

Onderstaande video komt uit een speelfilm. (ik zeg het er maar even bij ....:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je antwoord super-goed (dus duimpje), maar ik vroeg me wel af;
Ik was echt totaal NIET bang, maar als ik in 'ronddraaiende' attracties ging, werd ik kots,- en kotsmisselijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfff wel moelijk kiezen tussen jou en ImaginaryGirl , maar door dat ze zelf ook zei dat jij een goed antwoord gaf heb ik maar voor jou gekozen

Andere antwoorden (3)

Keiharde muziek, heen-en-weer geslinger, hoogtevrees...

Heeft te maken met je evenwichtsorgaan. Ik word kotsmisselijk in al die dingen. Ook van achtbanen. Mij zie je daar niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft dit te maken met je evenwichtsorgaan zoals bijv. bij
schaatsers en balletdansers die constant rondjes draaien. Op de een of
andere manier wordt de connectie tussen evenwicht en wat je ziet verstoord
waardoor je misselijk wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een -naar mijn mening- super-goed en duidelijk artikel gelezen, waarin antwoord gegeven op jouw vraag. Het artikel stamt echter wel af uit ‘96, maar toch denk ik dat het wel degelijk verklaart woorom men misselijk kan worden in kermisattracties.
Ik heb een klein screenshotje gemaakt, wat gedeeltelijk ingaat op jouw vraag.

Ik vind het een heel interessant artikel, maar heb nu niet de puf (heb maar drie uurtjes geslapen :-( ) om hem helemaal door te lezen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Woorom, hoe kom ik erbij.
Wellicht begrijp je wat ik ermee bedoel (waarom dus).
Sjonge, de a ligt ook zóóó dichtbij de o op het toetsenbord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje!