Welke bloedwaardes worden bij hartklachten gemeten?

Er moet een bloedwaarde zijn die normaliter max. 5 mag zijn, maar bij een naderend hartinfarct oploopt in de honderdtallen en direct na het infarct zelfs op kan lopen naar enkele duizenden. Welke bloedwaarde kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.7K

Antwoorden (1)

Nou, de oorspronkelijke vraag is niet te beantwoorden, aangezien het helemaal van de situatie afhangt wat er aangevraagd wordt.
Maar met de toevoeging denk ik, dat u het CK-MB bedoeld.
Na een hartinfarct sterven een groot aantal hartcellen af. Sommige stofjes, die normaal alleen in de cel voorkomen, komen daardoor vrij in het bloed. Dit worden de hartenzymen genoemd.
Het CK (creatinekinase) komt in veel soorten cellen voor. Bij celschade komt dit stofje in het bloed, maar dat zegt dus niets over wat voor soort cel er kapot is gegaan Een speciale vorm van het CK, het CK-MB, is heel specifiek voor schade aan de hartspier. Normaal is dit <5 in het bloed en de CK-MB fractie van het totaal CK hoort ook onder de 5 te zijn.
Bij een hartinfact kan deze waarde zeer hoog worden, hoe hoog precies is afhankelijk van de grootte van het aangedane gebied.
Andere bepalingen zouden het troponine of LDH kunnen zijn, maar die hebben andere normaalwaardes.

Overigens stijgt geen van de hartenzymen al voor het infarct; de cellen moeten immers eerst dood/kapot gaan voordat de enzymen vrijkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een vriend van ons werd vorig jaar in Duitsland opgenomen, omdat de gemeten waarde 13 was, terwijl deze maximaal 5 mocht zijn. Het was dus een lichte verhoging, maar voor de Duitsers voldoende om hem ter observatie op te nemen. Iedere uur werd deze waarde opnieuw gemeten. Zij vertelde dat deze waarde voor, tijdens en kort na een hartinfarct plotseling op kon lopen tot enkele duizenden. De gemeten lichte verhoging van 11 stelde dus niets voor, maar was voor hen verontrustend genoeg om hem op te nemen. De andere dag om 8 uur was de waarde weer normaal en mocht hem om 09.30 uur worden opgehaald. Om 9 uur werden we weer gebeld dat hij met spoed werd overgebracht naar een hartkliniek in de buurt, omdat de waarde plotseling was verhoogd naar enkele honderden en er een hartinfarct aan zat te komen. Achteraf hoorde wij dat hij onderweg naar deze hartkliniek in de ambulance een hartinfarct kreeg. Er was echter een arts meegereisd. In de hartklniek is hij direct geopereerd en heeft hij een stent gekregen. Nu ligt mijn schoonvader in het Antonius met hartklachten, maar hier hebben ze geen idee welke waarde ik bedoel en welke waarde ze in Duitsland gemeten zouden kunnen hebben. Heb jij enig idee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, inmiddels wel een goeievraag. Het CK-MB is nog steeds degene, die het eerste bij me opkomt. Helaas heeft dit verhaal zo flink wat haken en ogen.
Ik ga er nog eens goed over nadenken; ik kom er op terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, zoals beloofd heb ik erover nagedacht; ik heb ook mijn echtgenote gevraagd en schoonvader. Zo hebben er dus al minstens 3 artsen over uw vraag meegedacht. Helaas is toch echt het enige, dat we kunnen bedenken het CK-MB. Deze lijkt waarschijnlijk, omdat de normaalwaarde overeenkomt met de waarde die u opgaf. Het is een bepaling, die specifiek is voor het hart en na een infarct erg hoog op kan lopen. In de duizenden is wel erg hoog, maar als het infarct maar groot genoeg is.... Een tweede mogelijk zou eventueel het troponine zijn. In Nederland hanteren we een normaalwaarde van 0-0,1. Helaas is het zo, dat zowel de normaalwaardes als de eenheden waarin de waardes uitgedrukt worden per land (soms zelfs per laboratorium) kunnen verschillen. Als ze in Duitsland voor het CK-MB en troponine andere normaalwaardes of eenheden gebruiken, dan wordt het helemaal een onmogelijk verhaal.
In Nederland is het gebruikelijk om na een (vermoedelijk) infarct het troponine eens per uur te prikken. Bij een infarct loopt het troponine geleidelijk op in de eerste 6 uur na het infarct. Deze waarde loopt makkelijker in de duizenden dan het CK-MB, maar de normaalwaarde komt dus niet overeen met de door u genoemde waarde. Wij kennen geen waardes in het bloed, die al gaan stijgen voordat het infarct al is opgetreden. Wat eventueel zou kunnen is, dat er zogenoemde vaatspasmen zijn geweest. Daarbij trekken de bloedvaten samen en sluiten daardoor zichzelf even af. Dit geeft een prikkeling van de spiercellen, waardoor er wat hartenzymen het bloed in kunnen lekken. Dit kan een lichte verhoging (van 11 of 13) wel verklaren. In theorie kan dit leiden tot een infarct, maar dat is zeldzaam.
Het is natuurlijk wel zo, dat met dit zeldzame verhaal de opmerkingen van de Duitse artsen verklaard zijn. Ik hoop, dat dit eea verduidelijkt. Ik hoop wel dat u begrijpt, dat ik hier onmogelijk zeker over kan zijn. Als u een zekerder antwoord wilt moet u denk ik contact opnemen met de Duitse artsen.... Beterschap aan uw vriend.