Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat is de meest voor de hand liggende diagnose als je onwel wordt en "net geen" braakneigingen krijgt na stevige inspanning?

Moest net even stevig doorfietsen (niet sprinten) om de pont te halen. Dit duurde ongeveer een minuut of 5.
Toen ik eenmaal met de fiets op de pont stond werd ik onwel. Een soort van misselijheidsgevoel en zo;n onderbuik gevoel dat normaal aankondigt dat je moet gaan overgeven. Dit is uiteindelijk niet gebeurd.
Heb dit al een keer eerder gehad.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als ik het zo lees (en uit eigen ervaring) zou ik zeggen: probeer iets aan je conditie te doen. Ik denk dat je gewoon de conditie mist om een korte stevige inspanning te doen.

Slechte fysiek? Ik heb dat ook, en bij mij ligt het gewoon aan het feit dat ik meer moet sporten. De combinatie met stress kan dit fenomeen in freqentie doen toenemen bij mezelf. Misschien ben je gewoon een griepje aan het kweken, het kan vanalles zijn. Als het bijft doorduren en je vind er geen verklaring voor, dokter aanspreken he. Have a nice morning and day!!!

Gezien je profiel kan ik zwangerschap niet uitsluiten. Maar het kan ook een opkomende griep zijn. En ook zoiets als suiker-tekort in het bloed, bv. omdat je te weinig gegeten hebt.

Om precies te zijn heeft jouw inspanning geleid tot verzuring van je lichaam. Een van de mechanismen om verzuring snel ongedaan te maken is het afvoeren van zuur uit je lichaam. De makkelijkste en snelste weg is je maag te ledigen. Immers de inhoud van de maag is sterk zuur en de weg naar buiten is kort (doch onprettig). De oorzaak van de verzuring kan een slechte conditie zijn. Maar dat hoeft niet per se. Het kan ook zijn dat er toevallig op dat moment veel snelle suikers beschikbaar waren, die hebben geleid tot verzuring (door onvolledige verbranding in je spieren). Bedenk dat spieren in principe asociaal zijn: als er veel brandstof (suiker) is, zal de spier daarmee slordig omspringen! Je kunt op vier manieren proberen te voorkomen dat zich dit herhaalt: 1) ga eerder van huis. 2) zorg dat je een uur van te voren geen suikerboost tot je neemt 3) zorg dat je conditie verbetert 4) weet niet (grapje). Hoop dat dit je verder helpt.

Als je lichaam er niet op gesteld is(lees: mindere conditie). kan het snelle fietsen jou bloeddruk flink omhoog pompen. dit gecombineerd met het verbeten en in uiterste concentratie je adem af en toe inhouden(let maar op, dat doe je ook) stijgt de bloeddruk nog verder. gevolg: hoge bloeddruk, zuurstofschuld en nog wat andere stofjes in je bloed die van de rel zijn gegaan. als je dan ineens stopt met fietsen daalt de bloeddruk weer drastisch(gelukkig maar). hiervan kun je erg duizelig worden. hierbij komt ook dat de zuurstofschuld nog opgelost moet worden. Gaat ook vanzelf, maar tot die tijd kun je ook hier erg duizelig van worden. de misselijkheid weet ik niet waar die vandaan komt. ik verwacht dat het een combinatie is van: duizeligheid-->misselijk. en door de bloeddruk daling is je bloed in andere delen van je lichaam nodig waardoor het uit niet belangrijke organen(tijdelijk) wegtrekt. oplossing op korte termijn: neem een pont later. verdiep je eens in ademhalingstechnieken bij sport. vooral bij hardlopen wordt hier veel over geschreven. google weet raad. op lange termijn. verbeter je conditie. neem op de terugweg niet de pont maar de brug 5 km verderop(geen idee of dat kan in jou geval?). Zorg dat je regelmatig(3x per week) intensieve inspanning levert gedurende ongeveer 30 minuten. je zal zien dat je dat minder snel dit gevoel krijgt en bovendien je lichaam beter leert kennen. Zo leer je wat je kunt doen als dit gevoel zich aankondigt.