Hoe kan het dat ik soms wakker wordt en mijn been niet meer kan bewegen?

Soms wordt ik 's nachts wakker en dan kan ik mijn been/voet niet meer bewegen. Ik maak mij hier op het moment zelf nooit druk om omdat ik dan nog half slaap en ga snel weer slapen. Maar hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Cryofiel
11 jaar geleden
Is het dan alsof je been slaapt, en als je wakker blijft, dat het dan eerst gaat tintelen, wat vreemd warm-en-koud-tegelijk aanvoelt, en dat dan zowel gevoel als beweging terugkomen? Of is het alsof je been verlamd is, en als je wakker blijft, komt vrijwel van het ene op het andere moment de beweging terug, zonder dat je ooit tintelingen voelt? In het eerste geval is er iets bekneld geweest, en heb je gewoon een slapend been. In het tweede geval is er sprake van slaapverlamming. Dat is ook een heel normaal verschijnsel, alleen is het veel minder bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer ik wakker word en ik wil mijn been bewegen merk ik dat dit niet lukt, en probeer ik met al mijn kracht hem wel te kunnen bewegen. Dit lukt dan niet, maar na ong. een halve minuut begint mijn been dan te tintelen en is het net alsof ie slaapt en komt langzaam het gevoel weer terug. Ik vind het toch wel apart dat ik hier eerst nooit last van had maar nu het een paar keer per maand heb.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dan is het dus "gewoon" een slapend been. Lig je nu anders dan vroeger? Heb je getraind, of ben je juist aangekomen? Dat kan invloed hebben op vet of spieren. Bij mijzelf merk ik dat ik niet meer in een bepaalde houding kan liggen nadat ik veel ging trainen waardoor ik sterkere armspieren kreeg. Het is natuurlijk ook mogelijk dat je matras of bedbodem langzaam slap wordt, en dat nu een moment is bereikt waarop je toe bent aan een nieuwe.

Antwoorden (1)

Een tijdelijke gevoelloosheid zoals een slapende arm of been, ontstaat door een verkeerde houding waardoor de zenuwen zijn afgekneld. Soms ziet men dit wel eens wanneer men wakker wordt: een arm kan niet meer bewogen worden en men voelt geen aanraking. Vaak komt het gevoel snel weer terug wanneer men een andere houding aanneemt. Het helpt om het lichaamsdeel vast te pakken en wat op en neer te bewegen, waardoor er sneller bloed door het lichaamsdeel wordt gepompt. Eerst ontstaat er een tintelend gevoel, daarna komt het volledige gevoel weer terug. Het tintelend gevoel kan ook pijn geven. Dit is niks om je zorgen over te maken, de pijn verdwijnt vanzelf weer. Het lichaam heeft tijd nodig om alles weer te herstellen.