Zou stress een medisch probleem kunnen zijn als ik mijn rijbewijs wil halen?

Hey iedereen,
er iemand me hier mee helpen aub?
Ik ben pas begonnen met mijn rijlessen voor auto, en ik heb veel stress. Maar wil zo snel mogelijk mijn rijbewijs halen. Maar dit stresss heb ik al jaaren en kan niet weg. Zoals tijdens examens ofzo.. ooit heb ik zlfs voorgehad dat ik flauw ben gevallen tijdens examen door stress. Maar het is lang geleden en niet meer gebeurt.
Dus deze heb ik aan mijn begeleider vertelt wat ik ooit mee gemaakt heb, maar heb wel nu stress dat hij niks op mijn rijbewijs zet.
Want Hij gaf me een antwoordt zo van, “kan je tijdens autorijden flauw vallen?”
Nu mijn vraag is of dat wel mogelijk is? Zo iets op je rijbewijs zetten?

Alvast bedankt voor jullie aandacht!:)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heb je faalangst om je rijbewijs te halen?
Dan kan ik je aanraden een faalangstpil te vragen bij je huisarts!
Die pil heet propranolol en heeft mij geweldig geholpen.
Deze pil gaat zeker helpen.
Wordt ook op internet vermeld tegen stress en faalangst
Je wordt heel relaxt en kan dan zonder stress je rijbewijs gaan halen.
Heel veel succes. Je wordt heel

Antwoorden (2)

Advies is om tijdig contact op te nemen met een arts.

Voor je de eerste keer een praktisch rijexamen af mag leggen, moet je naar waarheid een gezondheidsverklaring invullen. Een van die vragen is:

"12) Bent u in de afgelopen drie jaar meerdere keren plotseling uw bewustzijn verloren (bijvoorbeeld flauwgevallen)

Uitleg: Plotseling bewusteloos raken kan veel oorzaken hebben. Vul ja in als u om wat voor reden dan ook meerdere keren bewusteloos bent geraakt."

Het CBR beoordeelt de antwoorden en kan zo nodig nader medisch onderzoek vragen.

Als die stress je voortdurend parten speelt, is het misschien beter voor jezelf en je medeweggebruikers om van het behalen van een rijbewijs af te zien.
Overigens: "kan flauw vallen" of iets degelijks wordt nooit op een rijbewijs vermeld. Wel kan er vermeld zijn dat je een bril of contactlenzen moet dragen.
Er kunnen echter wel medische redenen zijn dat een rijbewijs voor een kortere periode wordt afgegeven dan 10 jaar. Maar die worden niet op het rijbewijs vermeld.
5 jaar geleden
Als er ook maar een kleine kans is dat je tijdens het autorijden flauwvalt is er maar 1 advies: ga absoluut niet de weg op met een auto.
Je hebt er je hele leven spijt van als je iemand doorrijdt, en voor de nabestaanden is dat nog veel erger.
Als je dit soort medische informatie verzwijgt bij het aanvagen van een rijbewijs ben je strafbaar.
Mijn advies: praat er eens over met een dokter.
En denk ook niet, zou ik zeggen, dat je die ernstige stressverschijnselen alleen maar hebt tijdens het examen. Ook als je dat haalt, en je gaat daarna de weg op, kunnen er omstandigheden zijn die ineens heel ingewikkeld en gevaarlijk zijn. Dan zul je adequaat moeten kunnen handelen.
En hoe zal het gaan als er ooit iemand bij je in de auto zit die je rijstijl van commentaar voorziet?
Ik kan dat niet beoordelen van deze afstand, maar er zijn nu eenmaal (meer dan je denkt) mensen die het gewoon niet in zich hebben om veilig een auto te besturen.
Om welke reden dan ook.