Elke operatie heeft risico's. En er zijn nog altijd meer mensen die nooit problemen krijgen met hun amandelen of hun blinde darm als mensen die dat wél krijgen. Bij iedereen uit voorzorg een operatie inplannen is dan risicovoller dan opereren wanneer dat nodig is.

Daarbij: zowel voor de blinde darm als voor amandelen geldt dat jonge kinderen hier relatief vaker problemen mee krijgen als volwassenen. Als je dan en blinde darm wilt verwijderen "uit voorzorg", moet je het voor het 7e jaar doen, omdat je dan de grootste kans loopt een eventuele appendicitis inderdaad voor te zijn. Een kind kan daar nog helemaal niet over beslissen, en voor een kind is zo'n operatie ook belastender. Het gaat niet om iets als een vaccinatie natuurlijk, we hebben het dan over een buikoperatie, met alle risico's vandien. Dat moet je een gezond kind niet aan willen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (9)

dan moet je onder narcose en dat is niet zonder gevaar om dat zomaar even te doen. een narcose is nooit zonder gevaar !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat aan elke operatie toch
een risico zit.
En waarom zou je het doen?
Als je er geen last van heb,
laat dan maar lekker zitten
toch?
12 jaar geleden
Omdat keel amandelen een functie hebben bij de opbouw van het afweermechanisme van ons lichaam, worden amandelen tegenwoordig in principe alleen geknipt als het echt nodig is.

Sowieso gaat men in de medische zorg tegenwoordig anders om met dit soort zaken. Als je ergens geen last van hebt gaat men liever niet snijden, dat geeft onnodig risico.

Overigens, dat wij de functie van een lichaamsdeel niet kennen betekent niet automatisch dat het lichaamsdeel geen functie heeft.

In 2007 opperde een viertal onderzoekers dat het wormvormig aanhangsel mogelijk de functie heeft van een veilige haven voor bacteriën van de normale darmflora, van waaruit na een episode van infectueuze diarree de darm weer met de eigen flora kan worden gekoloniseerd zodat er een sneller herstel kan optreden.

Toegevoegd na 49 seconden:
Het wormvormig aanhangsel is wat in de volksmond de blinde darm heet.
12 jaar geleden
Amandelen spelen een vrij grote rol in je immuunsysteem en het is daarom niet echt aan te raden om ze uit voorzorg te verwijderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amandelen worden in zijn geheel niet zomaar weg gehaald bij kinderen dat gebeurt alleen als ze er last van hebben. Een blinden darm weg halen zonder er last van te hebben is niet nodig. In verhouding zijn er maar weinig mensen die aan hun blindendarm moeten worden geopereerd. Daarnaast waarom zou je preventief opereren opereren is een ingreep op je lichaam en als dat niet nodig is moet je het niet doen.
12 jaar geleden
Naast het feit dat aan elke operatie een risico kleeft, kost preventief opereren enorm veel geld. En dat speelt toch ook echt een rol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Recent wetenschappelijk onderzoek heeft denk ik genoeg aangetoond dat er geen rudimentaire organen bestaan.
Bv.de lymfatische organen: de lymfknopen (verspreid langs de lymfbanen), de milt, de zwezerik (thymus), de amandelen, de blindedarm en de lymffollikels (plaques van Peyer) in de dunne darm.
Deze organen zorgen voor de productie en opslag van lymfocyten, de belangrijkste cellen van het immuunsysteem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het weghalen van deze organen is niet verstandig, omdat beide een functie hebben bij de afweer tegen ziektes. Amandelen vangen als eerste afweermechanisme schadelijke stoffen op en geven dit door aan het immuunsysteem, dat vervolgens antistoffen aanmaakt. Verwijder je de amandelen, dan is de kans groter dat je vaker keelpijn hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amandelen worden ook niet standaard weggehaald, pas bij klachten. Net zoals de appendix (het staartje aan de blinde darm, waar het in dit geval om gaat).
Amandelen hebben op zichzelf ook nog een functie, de appendix eigenlijk niet meer.
Maar voor operaties geldt simpelweg: niet doen, tenzij het nodig is. Het is helemaal niet gezegd dat iedereen last krijgt van 'blindedarmontsteking', en vergis je niet: een buikoperatie is geen kleinigheid - nog los van de risico's van narcose, en denk ook aan een heel ander effect als de kosten.
Dus wordt er pas geopereerd als er een goede reden voor is, en 'het zou kunnen dat iemand ooit last krijgt' is géén goede reden.