Wat is er aan de hand?(zie uitleg)

Ik heb de laatste tijd rugpijn en na een paar minuten lopen krijg ik vaak al steken in mijn zij. Zelf heb ik een prima conditie en ik ben nog jong... Wat is er aan de hand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik denk dat het het beste is als je een afspraak maakt met de huisarts, je kan natuurlijk ook naar de fysiotherapeut gaan (je hebt daarvoor geen verwijzing nodig als je verzekerd bent).
Aangezien het al een tijdje gaande is en het onverklaarbaar is voor jou wat de oorzaak is, is een bezoekje huisarts geen overbodige luxe. Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet verzekerd bent heb je ook geen verwijzing nodig :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...ja, haha dat is natuurlijk zo ;-) ik bedoelde eigenlijk dat je de verwijzing niet meer nodig hebt....;-)
Steken in je zij, dan hoor je vaak: dat komt door je milt, maar dat is een fabel.
De oorzaak van de pijnlijke steken in de zij moet gezocht worden in het feit dat er gas-ophopingen worden gevormd in het darmstelsel. Vooral na een flinke maaltijd vlak voor het sporten zit het darmstelsel vol gas. Wanneer deze zich ophoopt en vast blijft zitten in de hoeken ontstaan de zogenaamde steken in de zij.
Als je daar meer over wilt weten lees dan de site gelinkt staan bij bron. Je hoeft je er geen zorgen over te maken, probeer niet te kort voor het lopen te eten en krijg je toch krampen stop dan even en buig eventjes voorover.

Het kan bijna niet anders dan dat je rugpijn daar los van staat. Rugpijn is nogal gecompliceerd, het is soms moeilijk vast te stellen waardoor het komt. Hou je lichaam goed in de gaten, probeer vast te stellen wanneer je precies rugpijn krijgt, ga na welke inspanningen of bewegingen je hebt gedaan voorafgaand aan die rugpijn. En bedenk dat ook stress en spanningen rugklachten kunnen veroorzaken.

Heb je erg veel last van die rugpijn ga dan naar de huisarts, laat je eventueel ook doorverwijzen naar een fysiotherapeut. Die kan oefeningen aanbevelen en eventueel ook kijken of je lichaamshouding wel goed is.
Loop er niet te lang mee door.
Ook niet letterlijk trouwens: als je tijdens het lopen al te veel pijn ervaart moet je luisteren naar je lichaam.

Als je rugpijn hebt kan warmte (bijvoorbeeld een warme douche) en/of Spiroflor SRL creme tijdelijk wat verlichting geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet of je een jongen of een meisje bent... maar als je een meisje bent en nog nooit ongesteld bent geworden.. kan dat het misschien zijn. sommige krijgen de eerste keer eerst last van hun rug en steken een daarna worden zo ongesteld. het kan ook voortaan altijd komen voordat je ongesteld wordt.. maar ik denk toch dat het geen kwaad kan om toch maar even naar de dokter toe te gaan... Groetjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kunnen ook je nieren zijn! Ik had ooit eens zo'n rare pijn in mijn rug/zij....nierbekkenontsteking!

Even snel naar de dokter om het na te laten kijken, die kan dat veel beter beoordelen dan wij hier...

Succes, ik hoop dat het niks is!