Ik krijg een injectie met corticosteroïden in een gewricht in mijn voet. Hoeveel pijn kan ik verwachten?

Is het vergelijkbaar met de pijn bij een bloedprik?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Dat is van nogal wat dingen afhankelijk.
Bij zo'n prik is het de bedoeling dat er netjes in de gewrichtsspleet (het stukje tussen de twee botdelen) geprikt wordt. Dit klinkt misschien vervelend, maar als dat direct lukt voelt het inderdaad ongeveer als bij bloedprikken. Er is natuurlijk een kans dat het niet direct perfect lukt.
Het meest vervelende dat er kan gebeuren is dat de naald het bot raakt; dit kan gevoelig zijn.

Zoals gezegd zijn er een aantal factoren van belang. Denk bijvoorbeeld aan de reden voor de injectie. Bij een ontsteking van het gewricht is het doorgaans pijnlijker als er in geprikt wordt. Hoe smaller de gewrichtsspleet is hoe lastiger het is om direct raak te prikken. Niet elk gewricht is even breed; het maakt dus uit om welk gewricht het precies gaat. Bij artrose kan de gewrichtsspleet verder vernauwd zijn.
Het maakt uit hoe ervaren de arts is. Een ervaren arts zal immers minder snel mis prikken (al kan dat natuurlijk wel gebeuren en Jan een onervaren arts ook direct raak prikken.)
Je eigen gemoedstoestand is van belang; hoe meer gespannen je bent hoe meer pijn je zult ervaren.

Hoe het ook zij, zelfs als er niet direct raak geprikt wordt is het allemaal goed te doen. Probeer dus te ontspannen, vertrouw op je arts; dan zal het vast meevallen. In mijn ervaring is de spanning vooraf en het idee over wat er gaat gebeuren erger dan de daadwerkelijke behandeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gonna
9 jaar geleden
Ik heb artritis in een gewrichtje van de teen naast de kleinste teen. daar waar je de teen buigen kan. Ik heb aangepaste schoenen gekregen, waarbij de afwikkeling vanzelf gaat (MBT schoenen) Omdat bij het afwikkelen (met gewone schoenen) iedere keer dat botje eruit schiet en dan ontsteking veroorzaakt en steeds verder beschadigd raakt De arts zei toen dat een injectie maar een tijdelijke oplossing zou zijn en adviseerde dus OVAC, wat uiteindelijk MBT is geworden. Ik heb weinig tot geen last meer.
Misschien heb je hetzelfde en daarom schrijf ik dit, Heb je wat anders beschouw deze reactie als niet geschreven vr gr Gonna
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit antwoord komt duidelijk van iemand met verstand van zaken. Ontzettend bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg en het meeleven!

Andere antwoorden (1)

Vraag aan dokter om cortisonespuit te mengen met citanest, dan voel je de prik maar een seconde en werkt nog uren na als plaatselijke verdoving. Werkelijk een groot verschil.