Water, melk of koffie helpen niet tegen de gevolgen van het inademen van dieseldamp.

Als je bedoelt dat je de dieselwalm hebt ingeademd, zoals die bijvoorbeeld uit de uitlaat van een oude vrachtwagen komt, kun je hooguit de frisse lucht van een bos of een park opzoeken. Maar dat is meer voor je eigen gemoedsrust dan dat het werkelijk nog helpt.

Als je bedoelt dat je de geur van diesel hebt ingeademd, zoals wanneer je bijvoorbeeld diesel hebt gemorst, geldt hetzelfde.

Het enige dat echt acuut gevaar kan opleveren is als je een dieselspray hebt ingeademd. Dus echt fijn verdeelde druppeltjes diesel. Daar kun je (in uitzonderlijke gevallen) een klaplong van krijgen, of zelfs twee klaplongen. Dat komt doordat de ingeademde diesel de werking van je longsurfactant teniet doet - dat is het spul waarmee de binnenkant van je longblaasjes is bedekt, en dat ervoor zorgt dat die longblaasjes niet inklappen. Als dat gebeurt krijg je ernstige ademnood en kun je zelfs stikken, omdat de longen uitvallen. Dat is dus een reden om direct medische hulp te zoeken - niet pas nadat dit effect is opgetreden, maar al vooraf.

Maar ik vermoed dat je ofwel de uitlaatgassen van een dieselmotor hebt ingeademd, ofwel de geur van diesel. In dat geval kun je achteraf niets meer doen - behalve dan die wandeling in de frisse lucht, omdat die je goed zal doen.
Cryofiel
een jaar geleden
Drinken helpt niet, alleen frisse lucht.
een jaar geleden