wat zijn de symptomen van een hart infarct?

mijn vriend is al een paar dagen benauwd en is bijna vlauwgevallen en nu heeft hij pijn in arm en nek,zou ik mij zorgen moeten maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

De meest voorkomende klacht bij een hartinfarct is een beklemmende of drukkende pijn midden op de borst die:

kan uitstralen naar bovenarmen, hals, kaak, rug en maagstreek
ook in rust langer dan 5 minuten duurt
die kan samengaan met zweten, misselijkheid of braken

Daarnaast hebben vrouwen - vaker dan mannen - een of meer van de volgende klachten:

pijn in de bovenbuik, kaak, nek of rug
pijn tussen de schouderbladen
kortademigheid
extreme moeheid
duizeligheid
onrustig gevoel, angst en snelle ademhaling
misselijkheid of braken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvullend:
Niet alleen een hart infarct kan deze klachten hebben, ook een klaplong zorgt voor branderig gevoel of pijn in de borst, schouders of rug.
Mocht het een klaplong betreffen, dan zal je bij het bukken een "waterval" achtig gevoel in de rug hebben. hiermee bedoel ik dat je vocht in je rug voelt bij het bukken. Het kan in principe van alles zijn. Ga zeker even langs de huisarts of bel direct de huisartsen post even als je het niet vertrouwd. Ik heb 4 klaplongen gehad, van kleine tot grote, en soms heb je niet in de gaten dat het zo is en kan je met "last" (lichte tot matige pijn) gewoon doorlopen zonder het te merken.
Wat je daar opnoemt is al een aardige indicatie van een hartinfarct, zonder dat ik zeg dat het zo is.
Wat ik nu ga zeggen is mischien komisch maar het gebeurd dat mensen met een hartinfarct, hun adem ruikt naar appel of appelsap. Vooraf natuurlijk eerst vragen dat ze geen appels gegeten hebben of appelsap hebben gedronken. Ik wil hier ook niet zeggen dat mensen met een hartinfarct hun adem reukt naar appelen. Ik zeg het zou kunnen.
Laat uw vriend toch maar naar de dokter gaan
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De klachten die je beschrijft kunnen wijzen op een hartproblemen maar dat hoeft niet zo te zijn. Ongeacht of het het hart is of niet. De klachten die hij heeft zijn absoluut een reden om snel naar de dokter te gaan