Heb galstenen. Hoe gaat zo'n operatie in z'n werk?

Mijn galblaas gaan ze verwijderen, maar hoe gaat zo'n operatie in z'n werk! Oftewel: Wat doen ze precies

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

je krijgt als er geen spoed bij is een kijkoperatie,heel soms kan het zijn dat er tijdens de operatie op een ontstoken galblaas word gestuit,dan zal het een grote snee worden net onder de rechterrib.
bij de kijkoperatie worden er 3 gaatjes gemaakt,1 in je navel,en 2 aan de rechterkant,via de navel word de kijkbuis ingebracht,ook word er een gas ingeblazen waardoor er meer ruimte is,dit verdwijnt vanzelf binnen een paar dagen maar kan spierpijn in de rug en schouders geven.
de galblaas word er uit gehaald en er blijven 2 klemmetjes op de galwegen achter,waardoor de gal rechtstreeks in de darm druppelt,hier moet je lijf aan wennen
onderschat de operatie niet,het blijft een buikoperatie.
de kleine gaatjes genezen snel,dit geeft een paar dagen wat trekkerige pijn .
bij mij is de galblaas vorig jaar mei verwijdert,ik had het onderschat,had 4 maanden flink pijn er van,steeds maagpijnen en pijn onder de ribben.en nog steeds heb ik af en toe pijn onder de rechterribben en rug,ik kan vrijwel alles weer eten maar heb soms hevige maagkrampen.
doe rustig aan na de operatie en geef het herstel tijd.
sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het kleine stenen zijn dan maken ze twee kleine gaatje in je buik en dan werkt het net als bij een kijk operatie en daarmee halen ze de steentjes of steentje er uit. Is het een grote steen dan wordt je buik een stuk open gesneden en dan halen ze de steen of de gehele galblaas eruit.