wat is een androloog?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Androloog houdt zich bezig met de andrologie. Andrologie is het geneeskundig specialisme dat zich richt op de ziekten en aandoeningen die specifiek bij mannen voorkomen. Hiermee is het de tegenhanger van gynaecologie dat zich richt op de ziekten van vrouwen. Het woord andrologie is afgeleid van het Griekse anèr, andros wat man betekent.

Het beste antwoord

Andrologie is het specialisme voor de man

Voor ..... Onvruchtbare mannen
Meestal is van tevoren niet goed duidelijk bij welke partner er problemen zijn. Wanneer de oorzaak vooral bij de man ligt kan hij naar de androloog verwezen worden.

Voor ..... Mannen met seksuologische problemen
Wanneer mannen een probleem hebben met de erectie of de zaadlozing kunnen zij geanalyseerd worden door een team bestaande uit een seksuoloog, maatschappelijk werker, uroloog(-androloog) en internist (-androloog ).

Voor ..... Mannen die sperma willen laten invriezen
De laatste jaren zijn er steeds meer succesvolle behandelingen mogelijk voor mannen met kwaadaardige of andere ernstige chronische aandoeningen. Helaas heeft de behandeling zelf nadelige en soms onherstelbare gevolgen voor de spermaproductie, leidend tot onvruchtbaarheid. Steeds vaker wordt daarom gebruik gemaakt van de mogelijkheid om vòòr de behandeling het sperma te laten invriezen en om het ingevroren sperma op te slaan in de "spermabank".