Veel klachten ontstaan na overbelasting van de voet/het lichaam. Blijkbaar is die drukke dag jou teveel geworden en heb je nu last van je voeten. Het nadeel is dat je niet zomaar een dagje niet kan lopen, doordat je wel moet lopen om van a naar b te komen (ook in en om het huis) krijgt je voet minder de kans om te herstellen.
'Hielspoor' (zo wordt het in de volksmond genoemd, maar de officiële naam is plantaire fasciitis) klinkt onwaarschijnlijk, omdat deze klachten vaak 'erin sluipen' en vaak geen acute klachten geven. (Ik zeg niet dat dit het niet kan zijn.)
Het klinkt als een mortonse neuralgie, wat eerder ook is aangegeven. Vaak geeft dit een stekende pijn, maar zoals jij ook aangeeft kan dit ook klachten geven zoals 'het gevoel van doorzakken' en pijn in rust.
Wat ook nog kan zijn, aangezien het een vrij acute klacht is, is een verrekking (strain) of scheuring (ruptuur) van 1 van de spieren die onder je voet doorlopen. Ik kan dit niet uitsluiten, maar aangezien je niet aangeeft dat je 'iets verkeerds' heb gedaan met je voet lijkt me dit niet waarschijnlijk (zoals misstap, etc.)
Voor nu:
- draag stevige schoenen met veter of klittenband-sluiting met een dikke, dempende zool zoals sportschoenen of bergschoenen. Zorg ervoor dat de schoenen niet te smal zijn!(dat kan ook een oorzaak zijn!)
- loop niet meer dan nodig is, neem bijvoorbeeld liever de fiets of zelfs de auto.
- Doe dingen die je normaal staand doet een keer zittend. Het lukt niet met alles, maar veel dingen die mensen staand doen kun je ook zittend doen. Bijvoorbeeld strijken, als je de strijkplank lager zet kun je gemakkelijk zittend strijken. Ook dingen zoals aardappels schillen etc. kun je zittend uitvoeren.
- neem pauzes als je langer moet staan of lopen achter elkaar. Als je een hond hebt moet die natuurlijk uitgelaten worden (ik weet natuurlijk niet of je die hebt) maar zo ja, las dan kleine pauzes in. Als je normaal een uur achter elkaar met de hond loopt, kun je bijvoorbeeld om de 15 min. 5 minuten pauze nemen zodat je voet kan rusten en bijkomen. Dit kan ook met stofzuigen, neem een pauze nadat je een kamer hebt gedaan.
- Koelen, je kan een ice-pack nemen of ijsklontjes in een theedoek doen en op je voet leggen. Doe dit elke avond ongeveer 10 minuten.
- op langer termijn: dan is afvallen een goed idee. Bij het lopen komen er nou eenmaal veel krachten op de voet, als je gewicht minder is komt er ook minder kracht op je voet en krijg je uiteindelijk minder (snel) klachten.
- Bronnen:
-
http://www.podotherapiegroningen.nl/ziekte...
-
Opleiding podotherapie (student 4de jaar)