Waardoor ontstaat (in sommige gevallen) een soort van spierpijn direct na het nemen van een eerste slok alcohol?

Toegevoegd na 3 minuten:
Als ik een slok alcohol tot me neem, ontstaat in mijn beide armen vrijwel binnen 30 sec na inname een rare spiertrekking/pijn in mijn armen die vervolgens weer na een minuut verdwijnt. Waardoor ontstaat het? en daarnaast waarom zo snel?
(Ik drink zelden alcohol, misschien dat dit het beinvloedt?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (1)

De laatste zin in je toelichting zegt al veel. Als je zelden alcohol drinkt, dan krijg je eerder last van bijverschijnselen, net zoals met roken. Je lichaam is er helemaal niet aan gewend, en moet een bepaalde klap opvangen. Zodra je meer (en vaker) gaat drinken, raakt je lichaam eraan gewend, en verdwijnen dit soort verschijnselen vanzelf.

Je verhaal is helemaal niet zo vreemd. Kun je zelf controleren door eens op alcohol en allergie te googelen. Vooral op forums kom je veel van dit soort vragen tegen. Mensen die door alcohol een loopneus krijgen, dikke armen, pijn in de borst, hartkloppingen en natuurlijk ook hoofdpijn. Ook lees je vaak, precies zoals jij schrijft, dat het maar kort duurt.

Dàt het bij jou een allergie is lijkt mij voor de hand liggen, maar wat er precies gebeurt in je lichaam, en waarom je allergisch bent, dat kan ik je niet vertellen en ook bijna niemand. Je zult dan in een allergie-polikliniek moeten zijn, na verwijzing van je huisarts. Daar kunnen ze d.m.v. allerlei experimenten erachter komen, wat er precies aan de hand is.

Maar de vraag is natuurlijk of je huisarts dat wel ziet zitten, en ook of jij zo'n onderzoek zinvol vindt. Je zou dit alleen moeten doen als je dit soort klachten ook bij andere voedingsmiddelen hebt. Uit alles blijkt, dat je alcohol heel makkelijk kunt laten staan, en daarom lijkt het mij niet zinvol om allerlei onderzoeken te ondergaan.
Want in de allergie-poli zullen ze je het misschien keurig kunnen uitleggen wat er aan de hand is, maar je zult ook het advies krijgen geen alcohol te drinken. En daar schiet je niks mee op, want je drinkt al bijna nooit. :-)