zijn teencorrectoren doeltreffend om de klachten te verminderen bij Hallux Valgus?

Ik heb hallux valgus, en kan moeilijk schoenen vinden. een operatie wil ik niet meteen, omdat ik pas geopereerd ben aan iets anders.
nu heb ik op verschillende sites (bv. http://www.podobrace.be/shop/teencorrectoren)
een instrumentje gezien waarmee de teen rechtgezet kan worden. je moet dit aandoen bij nacht en het zou geleidelijk werken maar wel effectief zijn.
Je teen zou recht komen en de pijnlijke knobbel verminderen.
Zijn deze toestellen doeltreffend? Houden zij eventueel risico' s in?

2.1K

Het beste antwoord

Als je nog jong bent, dan kan zo'n "brace" nog wel helpen.
Maar let wel: er zijn verschillende soorten en sommige moet je 's nachts dragen
en anderen kunnen ook overdag in de schoenen.

Ben je wat ouder, dan zal het niet ( meer) helpen. Die botten en gewrichten gaan niet meer recht groeien na een bepaalde leeftijd.

Je kunt iets dergelijks gaan dragen, maar mijns inziens niet met het doel dat de teen recht gaat komen> misschien wel om de pijn wat te verlichten. Maar dat is heel persoonlijk.

Mijn man had en heeft een extreme vorm: grote tenen die echt over zijn voeten groeien. Dan helpt zo'n ding echt niet meer.
Uiteindelijk heeft hij aan een voet een operatie gehad.
Veel ellende. Post traumatische distrofie.
En uiteindelijk niet veel verbetering: De operatie is helaas niet altijd succesvol, soms komen de klachten terug of treden er complicaties op. Dat was dus bij hem het geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat mij erg goed heeft geholpen zijn een paar door een goede podoloog aangemeten steunzolen. Mij werd verteld dat ik binnen een week met deze zolen van mijn pijnklachten af zou zijn, ik geloofde er geen steek van.
Toch doorgezet, de zolen moesten even wennen, maar binnen een paar dagen was het wonder geschied, mijn tenen/ voeten werden pijnvrij en zijn dat tot op heden nog steeds, ik ben 15 jaar en drie-vier paar zolen verder. Niet echt handig met schoenen kopen, zeker als je al een brede voet hebt, maar het pijnvrij kunnen lopen is toch echt belangrijker. Ik heb een poos geleden een pelgrimsreis te voet gemaakt, totaal 1000 km, zonder last van de hallux valgus.....
Bij de laatste keer nieuwe zolen ook nog gevraagd naar dergelijke hulpmiddelen, het advies was heel duidelijk: niet doen, heeft geen zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
wel, ik heb steunzolen, gemaakt door een orthopeed. maar wat ik raar vind; ik heb een doorgezakte voet (tussen mijn grote en mijn tweede teen) en dat zou een uitlokkende factor zijn voor hallux valgus. en daar biedt die zool dus geen steun.
Ik zou héél graag terug kunnen stappen, maar verre tochten zijn onmogelijk voor mij. Ik vraag me nu af of ik wel de juiste steunzolen heb. ze steunen enkel mijn voetholte....