Werkt ammoniakdamp echt om je neus open te krijgen bij verkoudheid en is het werkelijk onschadelijk?

Een oud meubelmaker vertelde me dat bij het logen van hout met ammonia een verstopte neus ogenblikkelijk open gaat. Hij zei dat hij bij een verstopte neus even aan een fles ammonia ruikt, niet langer dan dat je het gaat ruiken, en dat je neus dan meteen open gaat. Het klinkt prachtig, maar ik heb mijn twijfels.
Wie weet hier meer van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ammoniak is een giftige stof en vreet als het ware alles op.
Het kan zelfs je reukorgaan laten verdwijnen.
(opgelost) ammoniak is namelijk een basische oplossing en is giftig bij hoge concentraties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het werkt wel, maar het is niet gezond, op de fles staat altijd een aan waarschuwing dat je goed moet luchten als je ermee werkt.
Het schijnt zelfs astmaaanvallen op te kunnen wekken.
Bij inademing vooral een intense aantasting van de slijmvliezen en de ademhalingswegen (men verbrandt van binnen)

Niet doen dus
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd. In de schildersbranche schijnt ammoniak zelfs verboden te zijn!