kan je geboren worden zonder ruikvermogen?

een meisje uit mijn klas ruikt niets. laats had iemand in de klas een stom geintje uitgehaald en een stinkbom laten ontploffen maar dat meisje merkte er niets van terwijl ik zelf bijna flauwviel van de stank. zij zegt dat ze al haar hele leven niets kan ruiken. kan je geboren worden zonder ruikvermogen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja dat kan, net zoals je geboren kunt worden zonder hoor- of gezichtsvermogen. We noemen dit anosmie. Vervelend bijverschijnsel is dat je dan ook niet kunt proeven (omdat onze smaakbeleving voor een groot deel afhankelijk is van je neus), al leren mensen die zonder reukvermogen geboren zijn wel op een bepaalde manier 'smaken' en structuren onderscheiden en op hun eigen manier van eten te genieten.

Overigens is anosmie - tijdeijk of blijvend- meestal niet aangeboren , maar het gevolg van een andere aandoening. Aangeboren anosmie is meestal een symptoom van een breder syndroom / combinatie van aandoeningen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, anosmie kan aangeboren zijn. Zo wordt het volledig ontbreken van het reukvermogen medisch genoemd. Het kan samenhangen met het zeldzame syndroom van Kallmann. Maar er komt ook familiaire anosmie voor, zonder overige afwijkingen. Dan zullen er in haar familie meer mensen zijn die dat hebben.
Amadea