Kun je als je veel achter de computer zit, last krijgen van concentratieproblemen?

Ik zit elke dag vrij lang (+- 12 uur) achter de computer. Ik merk dat ik me daardoor minder makkelijk kan concentreren op normale taken, zoals het lezen van een boek of zaalvoetbal. Mijn reactievermogen (bij zaalvoetbal) lijkt hierdoor ook achteruit te gaan. Ik vroeg me af of meer mensen hier last van hebben en hoe zij dit oplossen :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

concentratieproblemen: ja,
Om dit te voor komen let dan op deze tips:
- Het belangrijkste advies is: zorg voor afwisseling. Te lang achter een beeldscherm zitten is gewoon niet gezond.
- De afstand tussen de ogen en het beeldscherm moet tenminste 50 cm zijn.
- Zorg voor een goede verlichting, maar vermijd tegenlicht van ramen. En voorkom dat licht van ramen of lampen reflecteert in de monitor.
- Voorkom een slechte kwaliteit-beeldscherm. Een trillend beeld en flikkeringen op het scherm zijn heel vermoeiend voor de ogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-neem om elke tien minuten een micropauze van twintig seconden (leg je handen op je schoot en kijk in de verte)
-neem ieder half uur een minipauze van een paar minuten
-neem na twee uur beeldschermwerk een pauze van tien minuten
-neem ten minste een half uur pauze per dag achter elkaar
-zit niet langer dan 6 uur per dag achter je scherm
Met een laptop is dit zelfs : niet langer dan 2 uur
Gebruik pauzesoftware
Er zijn computerprogramma's die je helpen herinneren om een pauze te nemen. Sommigen programma's doen dat heel vriendelijk, terwijl andere programma's alles stilleggen waar je mee bezig bent. Dat is het enige dat werkt voor de hardnekkige doorwerkers.
Zie voor verdere tips bijgevoegde link.