Hoe groot is de kans op verlamming bij het verwijderen van een tarlov(wortel)cyste in de onderrug?

In 2008 is deze cyste bij mij ontdekt toen was de kans op verlamming 50/50 waardoor de neuroloog,neurochirurg en ik tesamen besloten de operatie niet te doen. Nu is de pijn zo hevig dat ik niet weet hoe te zitten,liggen,staan of lopen. 23 Augustus wordt er een nieuwe mri scan gedaan om te kijken of de tarlovcyste groter is geworden pas daarna volgt een gesprek met de neuroloog.Ik wil nu vast weten of de wetenschap in de afgelopen 5jaar zo ver gevorderd is dat de kans op verlamming een stuk kleiner is geworden.Op internet is er weinig over te vinden behalve in het Engels maar ik begrijp die termen niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Door nieuwe uitvinding en meer verfijnde techniek is het risico van letsel veroorzaakt door schade die op kan treden door ingrepen aan het ruggenmerg verminderd.
Ik spreek uit ervaring, om dezelfde reden heb ik een opheffen van een kanaalstenose in het cervicale gebied zo lang mogelijk uitgesteld.
Mede door toepassing van een vacutainer werd het effect en risico van een bloeding in de subarachnoidale ruimte verminderd, welke vaak mede boosdoener is van het vaak ongunstige verloop na een laminectomie.
Wacht echter nietv te lang, processen die compressie van zenuwen veroorzaken , belemmeren ook de bloedtoevoer (ischemie) welke ooK VEEL PIJN KAN VEROORZAKEN.
Ik raad je aan , door te pakken bij snelle verslechteringen/ of ondraaglijk lijden.

Mijn ingreep had vroeger een slechte prognose, 10% ging er erg op achteruit, 80%
had geen baat bij de (zeer pijnlijke) ingreep en slechts 10 had er wat aan.
Ikn behoorde tot de laatste groep mede door het afzuigen van bloed via een vacutainer in de eerder genoemde ruimte.
Het gebrek aan zuurstof en de mechanische inwerking op het myeline van Schwann bleek permanent letsel te hebben veroorzaakt maar verergert niet meer.
Ik heb dus geboft.
Gelukkig zit jouw probleem lager en is de ingreep minder risicodragend.
Overweeg een second opinion en overweeg je in DUITSLAND te laten helpen, ze doen daar meer ingrepen van dergelijke aard en met succes.
Blijf niet rond "lopen" met ondraaglijke pijn, adekwate pijnstilling en doortastend ingrijpen kan je je leven teruggeven.
Ik wens je moed, wijsheid en sterkte,