Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen 'simpele wondjes' de ontstekingswaarde uit een bloedtest beïnvloeden?

Ik paar weken geleden ben ik gevallen in de trein en als gevolg hiervan had ik wat (relatief kleine) sneetjes op mijn been. Ik heb alleen de gekke gewoonte om korstjes er keer op keer af te krabben. Het gevolg hiervan is dan weer dan de wondjes wat geïrriteerd raken en rood, maar niet écht ontstoken.

Vorige week heb ik bloed laten prikken; volgens de huisarts 'de standaard controles'. Ik vraag me nu af of deze wondjes misschien van invloed kunnen zijn op de ontstekingswaarde? Misschien omdat het lichaam continue bezig is deze wondjes te genezen ofzo?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nee, anders zou de meting al bijna geen diagnostische waarde hebben. Er wordt pas vanaf hoge waarden gesproken van 'te hoog', en er is ook een mogelijkheid om te differentiëren in welke soort ontstekingscellen er aanwezig zijn.

Toegevoegd na 40 seconden:
*Met andere woorden: als je hele lichaam vol met wondjes zat, dan zou het misschien kunnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit kan niet.
Wanneer je kleine wondjes hebt die rood & geïrriteerd zijn, kan het zijn dat de ontstekingswaarde iets stijgt.
Nu is het zo dat bijna iedereen altijd wel een of meerdere wondjes heeft, soms zelfs zonder dat je het doorhebt.

Echter, een huisarts (of laborant) schat goed in wanneer de ontstekingswaarde teveel stijgt.

Mocht je de huisarts spreken over de uitslagen van je bloed, kun je voor de zekerheid aangegeven dat je wondjes hebt.

In de bron meer informatie over wat ontstekingswaarde precies inhoudt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je voor dat je gevallen bent bloed hebt laten prikken en nu weer, is het waarschijnlijk dat je waardes iets gestegen zijn.
Bij kleine wondjes zullen dan je waardes nog steeds normaal zijn.

Als je geopereerd bent en je krijgt daarna een wondinfectie die later weer geneest, kunnen zulke verschillen wel relevant zijn.

In jou geval bij 'de standaard controles' hoef je je niet druk te maken.

Zijn je waardes wel verhoogd, dan is er iets anders aan de hand, op dit moment het meest waarschijnlijke een fikse verkoudheid en misschien zelfs al griep.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding