hoe kom ik zo snel mogelijk van buikgriep af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal nooit snel genoeg voor je zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, uitzieken in de wetenschap dat er geen wondermiddeltjes bestaan.

Antwoorden (4)

Eet gezond, ook je vezelrijke voeding, drink voldoende, blijf in beweging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezond eten is tijdens de acute fase totaal niet van belang. De ene helft van de mensheid zweert bij dooreten, wat dat dan ook is, als er maar iets in de buik komt en de andere helft houdt het alleen maar bij drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Notoir fout vind ik dit antwoord ook weer niet maar inderdaad, vocht is het belangrijkste en als je vaster voedsel verdraagt is dat ook prima. Vezels kunnen geen kwaad om weer wat volume in de darmen op proberen te bouwen zolang ze maar niet echt laxerend werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar in DEZE situatie aan gezond voedsel te moeten denken vind ik heel maf, juist biscuitjes eten om je maag rustig te houden kan al heel wat doen.
Buikgriep wordt meestal veroorzaakt door een virus en daar doe je niet zoveel aan. Het virus moet uitwoeden en gaat met een paar dagen vanzelf voorbij, en je kunt het voorbij-gaan niet echt bespoedigen. Rust nemen en luisteren naar waar je lijf behoefte aan heeft.
Als de buikgriep wordt veroorzaakt door een bacterie duurt ie langer en moet je naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een virale gastro-enteritis is kort maar heftig en een bacteriële langduriger en meestal geleidelijker. Naar de dokter ga je als de diarree niet overgaat of bij complicaties. Beide vormen gaan bij verder gezonde mensen doorgaans vanzelf over. Duurt de diarree langer dan 10 dagen, twee weken, dan overweegt de huisarts meestal om wat ontlasting te laten kweken in het laboratorium.
Buikgriep gaat doorgaans vanzelf over. Een behandeling ertegen bestaat niet. Uitzieken is de boodschap. Na 1 tot 5 dagen zou je je normaal gezien beter moeten voelen. Wat kan je zoal doen tegen buikgriep?

Drink voldoende en in kleine beetjes tegelijk. De diarree kan er immers voor zorgen dat je uitgedroogd geraakt. Je kan best water, thee of bouillon drinken. Fruitsap is af te raden omdat het diarree kan veroorzaken. Bij jonge kinderen en baby’s is een orale rehydratievloeistof (ORS) aan te raden, zodat ze niet uitdrogen. Als je veel moet overgeven, kun je best met kleine beetjes drinken.

In principe mag je blijven eten wat je wilt. In de praktijk zul je waarschijnlijk in veel dingen geen zin hebben. Licht verteerbaar zijn onder meer producten als yoghurt, witte rijst en wit brood. Rauwe groenten of vers fruit kun je beter mijden, want deze kunnen de darmen prikkelen.

Meestal zijn geneesmiddelen niet echt nodig. Om je situatie iets aangenamer te maken, kan je geneesmiddelen tegen de diarree gebruiken. het bekendste middel tegen diarree is loperamide (Imodium). Overdrijf er echter niet mee en gebruik het niet langer dan twee dagen. Als er bloed bij je diarree zit, heb je een bacteriële infectie opgelopen en mag je geen loperamide innemen. Kinderen onder de zes jaar oud en zwangere vrouwen mogen dit geneesmiddel ook niet nemen. Tegen de koorts kan je een normale pijnstiller nemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.ingelicht.be/behandeling-buikgriep
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Tegen de koorts kan je een normale pijnstiller nemen" Ik vind dat een stupide advies dat alleen maar verzonnen kan zijn door iemand die absoluut niet gehinderd wordt door kennis van zaken. Pijnstillers neem je tegen de pijn en alleen in uitzonderingsgevallen kun je de koorts wat verlagen met paracetamol, toevallig ook een pijnstiller. De meeste pijnstillers verlagen de koorts niet. Als die temperatuur niet te hoog oploopt, laat die koorts dan gewoon zijn werk doen, namelijk de ziekteverwekker doodmaken. Dergelijke 'gezondheidsadviezen' zouden wat mij betreft strafbaar mogen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat niet wat erg overdreven allemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen heb je niet eens koorts hierbij en zeker geen hoge.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, Marie-José, dat vind ik niet overdreven. Ik maak dagelijks mee dat kinderen volgestopt worden met paracetamol, volkomen onnodig. Er kan niet genoeg worden benadrukt dat paracetamol een verre van onschuldig middel is. Het kan bij een kleine overdosering of langduriger dan incidenteel gebruik de lever onherstelbaar beschadigen. Daarom vind ik het even dom als onverantwoordelijk geklets, want het klopt niet en vanwege de risico's, waar niet tegen gewaarschuwd wordt. Dat jij het commentaarloos overneemt is een tweede maar je weet hoe ik daarover denk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind de reactie van Keesvi niet overdreven. Hij signaleert wat veel mensen verkeerd doen: de koorts onderdrukken en daarmee de ziekte kans geven en dat is niet verstandig. Koorts heeft als functie de ziekteveroorzaker te doden - door verhitting. Koorts is geen ziekte, maar een bijverschijnsel bij ziekte en door hem te bestrijden geef je de ziekte meer kans terwijl je jezelf in slaap sust omdat je de symptomen niet meer ziet. Aan koorts is nog nooit iemand doodgegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mariejose,van mij krijg je een + omdat je andere adviezen gewoon goed zijn, jammer dat ze allemaal alleen maar op je laatste zin reageren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik ook, dank je vlindertje;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de rest van de adviezen wel goed is moeten we foute medicijnadviezen maar door de vingers zien? Ik heb me beperkt tot wat notoir fout was maar er klopt meer niet van de alinea over geneesmiddelen. De leeftijdsgrens voor kinderen bij loperamide is twee jaar en zwangeren mogen het middel wel gebruiken volgens de officiële criteria.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Keesvi dat moeten we zeker niet door de vingers zien!
Wat betreft de medicatie ben ik het ook zeker met je eens behalve de leeftijdsgrens want volgens de bijsluiter die ik hier heb liggen mogen kinderen tot 8 jaar dit niet gebruiken. Ik ben van mening dat je bij een reactie niet alleen de slechte adviezen moet noemen maar ook de goede, als die erbij staan,zoals nu bij mariejose die haar best gedaan heeft het op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leeftijdsgrens die jij noemt geldt voor de capsules van de verpakking die jij voor je hebt. Voor kinderen geldt een lagere dosering, doorgaans een emulsie. Je hebt absoluut gelijk dat ik wat vollediger had kunnen zijn over wat goed en fout was maar dat doet toch niets af aan mijn kritiek? Ik vind foute adviezen over medicijnen, zeker over vrij verkrijgbare, te belangrijk om te bagatelliseren.
Buikgriep geneest vanzelf , maar je moet er over waken dat je niet te veel vocht verliest en verzwakt.
Als behandeling van buikgriep drink je best veel, maar geen light, en eet je wat je kan.
Drinken, drinken, drinken. Je darmen slagen er toch in veel van wat je drinkt en eet op te nemen. Zelfs al lijkt het alsof alles wat je doorslikt er meteen weer uitkomt, of het nu langs onderen of van boven is.
Wat drink je het best?
water, thee en bouillon
rijstwater is ook goed, omdat het gemakkelijk wordt opgenomen door het lichaam.
gewone cola
Liever niet:
lightdranken: kunstmatige zoetmiddelen veroorzaken zelf een lichte vorm van diarree.
fruitsap, ook omdat het diarree kan veroorzaken
Eet wat je kunt. Anders voel je je na enkele dagen zo slap als een vaatdoek. Vroeger rieden dokters aan om gedurende enkele dagen helemaal niet te eten, maar daar zijn ze van teruggekeerd.
Zodra er iets in je maag terechtkomt, trekken je darmen automatisch samen. Soms krijg je daardoor een nieuwe diarreeaanval. Laat je daardoor niet afschrikken: je maag en darmen zijn nog wat gevoelig, maar je mag echt wel eten.
Wat eet je het best?
In principe alles waar je zin in hebt, maar in de praktijk moet je vooral je weerzin overwinnen
yoghurt is licht verteerbaar en goed voor de darmen
vezelarm is beter dan vezelrijk: ga voor witte rijst of wit brood
Liever niet:
vers fruit of rauwe groenten, want die kunnen de darmen prikkelen
al wat zwaar op de maag ligt
Tips:
Eet en drink in het begin kleine beetjes per keer, zeker als je moet overgeven.
Ga er rechtop voor zitten. Anders kun je je verslikken.
Rust als je dat nodig hebt. Als je in de voedingsindustrie of in de verzorging werkt, blijf je beter thuis. Zo besmet je geen andere mensen.
Helpt yoghurt?
Yoghurt heeft de reputatie een goed middel te zijn tegen buikgriep, maar veel wetenschappelijk onderzoek is daar niet over uitgevoerd.
Bij kinderen onder de twee jaar met diarree veroorzaakt door het rotavirus, kan yoghurt met probiotica de duur van de buikgriep inderdaad verkorten.
Bij volwassenen is dat niet bewezen, maar het kan zeker geen kwaad. Bovendien gaat yoghurt gemakkelijk binnen, voorziet het je van vocht en is het voedzaam.