Waarom zorgt knipperend/flitsend licht voor hoofdpijn?

Ik was op een bowlingbaan waar het vrij donker was en een soort discolicht. Binnen een half uur had ik hoofdpijn (net als een paar andere aanwezigen). Hoe kan het dat je hoofdpijn (migraine?) krijgt van dat soort licht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Alles wat je ziet (en hoort, ruikt, voelt) moet eerst nog in de hersenen "vertaald" worden. Als dat niet zou gebeuren, dan ruik, voel, zie en hoor je wel, maar je ervaart het niet. Het is duidelijk dat wat je op die bowlingbaan hebt meegemaakt (of wat je ogen te verduren kregen) je niet dagelijks meemaakt.

Net zoals je van langdurige herrie hoofdpijn kunt krijgen, kun je ook hoofdpijn krijgen van fel, en vooral snel afwisselend licht. Je hersenen maken overuren om dat allemaal om te zetten, zodat je het ook daadwerkelijk ervaart, en worden gewoon overbelast.

Je geeft zelf al aan, dat de een er beter tegen kan dan de ander, want niet alle bowlers kregen hoofdpijn. Waarschijnlijk zal een verstokte discoganger hier niet zo snel hoofdpijn van krijgen, en iemand die dit nooit meemaakt wèl. Je hersenen zijn dus niet gewend aan die veelheid van visuele informatie, en dat uit zich in hoofdpijn.