moet je echt opnieuw leren praten als je je tongriempje door laat knippen?

ik heb een erg kort tongriempje, waardoor ik mijn tong amper kan uitsteken en wil deze graag door laten knippen, maar heb hier een paar vragen over:
1. is het waar, dat je dan opnieuw moet leren praten?
2. doet het erg veel pijn?
3. met of zonder verdoving?
4. hoelang duurt het?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (3)

1 Nee dat hoeft echt niet.
2 Beetje zitten googelen en het valt vaak wel even tegen ja, reken op een dag of 3 pijn.
3 Met verdoving
4 Heel kort, secondenwerk als het eenmaal verdoofd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet bij volwassenen, in de tweede bron staat zelfs dat ze het wel eens onder narcose doen. Zonder verdoving doen ze wel bij baby's.
Antwoord op je vragen, Het beste kan je dat natuurlijk aan je huisarts of in het ziekenhuis vragen maar we kunnen je wel de algemene dingen geven:
1) Je zal waarschijnlijk wel spraakles moeten volgen maar niet helemaal opnieuw moeten leren praten, Je zult waarschijnlijk ook wat moeite hebben met slissen, articuleren etc.
2) Of het erg veel pijn doet? Geen idee, ik heb het zelf niet laten doen en ben het ook niet van plan uit reacties op internet kan ik niet opmaken dat het zeer veel pijn doet.
3) Met een plaatselijke verdoving, Het spuitje vinden de meeste mensen het vervelendst omdat het nogal raar voelt 'spul in je tong'.
4) Het knippen is zo gebeurd, Tong omhoog knippen en klaar. Je zal dus in totaal een uurtje bezig zijn.

Succes als je het gaat doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gebeurt meestal poliklinisch. Bij kinderen is het tongriempje heel goed pijnloos en zonder enig bloedverlies in te knippen. Bij volwassen patiënten kan de ingreep onder lokale verdoving worden verricht. Het aantrekken van de hechtdraad is enigszins pijnlijk. Na ongeveer tien dagen is de wond vrijwel geheeld. Als je na de behandeling door een logopedist voorgeschreven oefeningen doet ben je na een paar maanden tot een half jaar van de problemen af. Maar, hou er rekening mee dat de ingreep niet in alle gevallen succesvol is.
Amadea