Ja dat kan.
Dat kan ook gebeuren in de disco met lichteffecten
en met games of spelletjes op de pc met kleuren en lichteffecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt door een bepaalde aantal van het knipperen van het licht kunnen je herenen in de war raken met als gebvolg een aanval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Je moet het zo zien: bij iedereen kun je een epileptische aanval opwekken. Houd mensen een tijd wakker, geef ze alcohol, zet ze voor een stroboscoop, en veel mensen zullen epileptische verschijnselen in hun hersenen krijgen (dat hoeft nog niet direct een klassieke, grote aanval tot gevolg te hebben).
Bij epileptici is die drempel om wel aanvallen te krijgen, veel lager. Maar de drempel is er bij iedereen, en is waarschijnlijk ook bij iedereen te overschrijden - alleen zal dat in het dagelijks leven niet snel gebeuren bij niet-epileptici.
Als je aanval krijgt en naar het ziekenhuis gaat, zeggen ze ook: "Eén aanval is geen aanval", juist omdat het zoiets kan zijn.
Een aanval is nog geen epilepsie, epilepsie noemen ze het pas als je die aanvallen ook 'zomaar' krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan wel, en dit is best normaal, zeker als je onder invloed bent van alcohol of drugs.
Ik heb zelfs eens gehoord van iemand die 'out' ging door het licht dat langs de voorbijgaande bomen op de weg scheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je lichtflitsgevoelig bent kan het zijn dat je eerste aanval van epilepsie ooit, plaatsvindt tijdens of door stroboscooplicht. Iedereen kan op ieder leeftijd epilepsie krijgen en als je de aanleg hebt en er dus voor gevoelig bent, dan kan stroboscooplicht een uitlokker zijn.
Op onze website staat meer over lichtflitsgevoeligheid onder de link:
http://www.epilepsie.nl/informatie/veelgestelde_vragen/visuele_gevoeligheid

Je kan ook altijd mailen of bellen met onze voorlichters. Zij weten heel erg veel over epilepsie en helpen graag.

Groeten Jorn

Nationaal Epilepsie Fonds
Communicatieafdeling