Als iemand buitenbewustzijn valt, en een paar keer schokt met zijn lichaam en daarna weer bijkomt, valt dit dan onder flauw vallen?

dus iemand valt flauw, is helemaal weg, en naar een paar sec. een paar keer schokt met zijn hele lichaam en weer bijkomt. of is er dan spraken van hartstilstand? ( ook sprake van blauwe lippen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (6)

Dit klinkt meer als een aanval van 't een of ander, mogelijk epilepsie of een koortsstuip. Bij epilepsie met zogenaamde 'grand mal' (dit soort aanvallen met schokkend lichaam) hebben mensen wel vaker een grijs gelaat en blauwe lippen, omdat de ademhaling ook even stil staat. Met een hartstilstand heeft dat niets te maken.

Als je het zelf meegemaakt hebt, is het wel hoog tijd om langs een arts te gaan. Als de persoon in kwestie er verder weinig aandacht aan besteedde, schat ik in dat hij/zij bekend is met epilepsie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken het verschijnsel van zeer dichtbij ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand heeft bij alle antwoorden een min gezet. Wil hij of zij een toelichting geven? Dan kunnen we er misschien nog wat van leren. Nu blijven we in het ongewisse!
Ik denk het niet, de situatie de jij beschrijft lijkt meer op een insult, een epileptische aanval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals al door anderen werd beantwoord kan er sprake zijn van epilepsie. De persoon in kwestie zal wel weten dat hij/zij hieraan leidt.

Blauwe lippen:
Tijdens een grote, gegeneraliseerde, volledige ofwel tonisch-clonische epileptische aanval kan de ademhaling worden vertraagd. Hierdoor wordt zuurstof minder efficiënt aangevoerd via het bloed en kunnen blauwe lippen ontstaan.
Er is echter geen sprake van een hartstilstand, wel van een tijdelijke bewusteloosheid door een grote epileptische aanval. Lees verder op bijgaande website en daarbij vooral onder Tonisch Clonische (grote) aanvallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tussen mijn 20e en 30e viel ik met enige regelmaat flauw, inclusief spiertrekkingen.
Volgens de huisarts niks zorgelijks, hij gaf de tip om als ik het aan voelde komen mijn spieren te spannen en te ontspannen, dit om het bloed te laten circuleren. Het werkte wel, heb het nog maar zelden nodig en op 'sta' feestjes zeg ik dat ik moet zitten omdat ik anders na een tijdje flauwval. Er zijn altijd mensen die je dan aankijken of je alvast een kistje moet gaan timmeren maar het hoeft niet persé iets ernstigs te zijn.
Het hangt af van de omstandigheden waarin het gebeurt. Misschien voor de veiligheid toch maar naar de huisarts.
Dat van die blauwe lippen klinkt wat heftig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je hebt mogelijk een lage bloeddruk(orthostatische hypotensie) en dan kun je bij het flauwvallen wat stuiptrekkingen hebben, ga je schokken ed. dan is er wat anders aan de hand.
Wordt vervolgd...

Toegevoegd na 11 minuten:
Dat JA slaat op dat het flauwvallen is.
Je hart gaat dan niet stil staan.
Bij sidderen , schokken , verstijfd neervallen etc, kan epilepsie in het spel zijn, je arts sluit dat blijkbaar uit, anders had je een doorverwijzing naar de neuroloog gehad, ook zal je bloeddruk bekeken zijn en is er geen vermoeden van oa. diabetes(hypoglycemie), anders had je arts je beslist verder onderzocht.
Het ontstaat meestal door een heftige (emotionele) reactie, je bloeddruk daalt dan en je hersenen krijgen even te weinig zuurstof, je spieren verslappen en je zakt in elkaar.

Op zich is een flauwte niet gevaarlijk, tijdens de val kun je echter letsel oplopen.

Het helpt als je rustig opstaat als je zit en even acclimatiseren voordat je gaat lopen .

Grote temperatuurverschillen, een schrikreactie of een paniekaanval kan een flauwte veroorzaken.

Het is ONZIN jezelf als een watje te zien, een
flauwte kan iedereen overkomen.

Het kan zinvol zijn-als het je erg hindert- andere factoren uit te sluiten en te weten wat bij jouw flauwte veroorzaakt.

Dat vaireert van mens tot mens en van het zien van bloed, spinnen etc tot een belastingaanslag die tegen valt (of mee)
Stress is ookeen grote boosdoener.

Drie dagen geleden ben ik zelf tegen de vlakte gegaan, dus ik weet wat het is, vooral als er dan ineens een ambulance naast je staat, wat bij mij het geval was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flauwvallen is een goede term hiervoor, een term die medisch syncope wordt genoemd. De meest voorkomende oorzaken zijn vasovagaal (zie link), wat meestal vanzelf overgaat, en zeldzamer neurologisch bv epilepsie (vallende ziekte) en van het hart: ritmestoornis. Verder kan bv ook een lage bloedsuiker of een laag bloedgehalte (Hb) flauwavalreacties geven. De trekkingen kunnen passen bij epilepsie, maar ook als je flauwvalt door een andere oorzaak krijgen de hersenen even te weinig zuurstof en kun je trekkingen krijgen. Vasovagaal gaat vanzelf over (wel gepaard met misselijkheid, soms braken en niet lekker voelen achteraf). Een hartstilstand komt meestal door een ernstige ritmestoornis (asystolie, ventrikelfibrilleren) die niet vanzelf over gaat. Blauwe lippen wijst op een (tijdelijk?) slechte ademhaling waardoor het bloed te weinig zuurstof bevat.