Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kan ik doen tegen nek- en rugklachten?

Ik heb net een paar dagen in de tuin en in het huis gewerkt en nu kan ik niets meer doen door de pijn in mijn nek en rug. Mijn nek maakt ook een krakend geluid als ik er mee draai.
Ik zou er graag mee naar de fysio willen maar daar is simpelweg het geld niet voor. Hetzelfde geld voor een abonnement bij de sportschool.

Ik ben zelf tegen de 2 meter en weer 125kg. Dus er is wel een overgewicht.

Nu vraag ik mij af of snelwandelen / hardlopen kan helpen tegen de pijn in de nek / rug. Zou het helpen als ik iedere avond wat push-ups en sit-ups doe? En zo ja, wat is nu de goede techniek voor sit-ups zodat ik mijn rug niet nog verder verknal?

Ik ben pas 30 dus wil ik er graag iets aan doen voordat ik over een paar jaar fysiek afgebrand ben. Daarnaast heb ik net een nieuwe baan gevonden waar ik a.s. maandag mag beginnen, dus daar wil ik ook niet aankomen met rug- en nekklachten.

Alle tips zijn welkom.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hebt waarschijnlijk jouw nek- en rugspieren overbelast. In eerste instantie is rust noodzakelijk om de spieren te laten herstellen. Na maximaal 3 dagen moeten de spieren weer hersteld zijn. Bij een verhoogde spierspanning kan massage van de nek en schouders helpen, misschien heb je een paar warme vrouwenhanden in de buurt? (^-^)? Wat ook wil helpen is een warmtecrème als 'Midalgan' in te laten wrijven. Om de spierspanning te verlagen zijn ontspanningsoefeningen geschikt, daarnaast kun je de spieren ook trainen. Nekspieren: oefening 1) Ga ontspannen staan en leg de kin op de borst zorg ervoor zo ontspannen mogelijk te staan, ook met je schouders. Draai vervolgens je hoofd afwisselend links en rechts totdat je kin boven je schouders komt door naar links en rechts te kijken. Oefening 2) Kantel het hoofd afwisselend op de rechter en linkerschouder. het oor moet richting schouder worden gebracht. Beide oefeningen kan je 15 keer herhalen op 3 momenten verdeeld op de dag. Rugspieren; oefening 1) Ga plat op je buik liggen op een vlakke ondergrond, met je handen boven je hoofd, ook op de grond. Til vervolgens in één beweging jouw bovenlichaam, hoofd en armen van de grond. Kijk daarbij recht voor je uit. Houdt deze houding 3 tellen vast en ga weer liggen. herhaal dit 20 keer, op 3 momenten per dag verdeeld. Warmte kan ook helpen. Zit de pijn in de onderrug, dan kan een warmwaterzak of gel compress (apotheek) ook verlichting bieden. Ga dan zitten met de warmtebron in de rugholte, tegen de stoelleuning of leg de warmtebron in je nek. Ga er niet mee liggen, want dan wordt je alleen stijver. Normaliter moeten de klachten binnen enkele dagen verdwenen zijn of als je eigen maatregelen na 2 tot 4 weken nog geen verbetering geven, is het toch verstandig een deskundige om advies te vragen.

Fsyiotherapie helpt daarbij.

Behandeling van spierpijn bestaat uit het verbeteren van de doorbloeding ter plaatse waardoor de zuurstofvoorziening wordt bevorderd, bijvoorbeeld door massage of een warme douche. Vermijd bij spierpijn koude en vochtige ruimtes. Raadpleeg de dokter als het betreffende gebied opgezet en rood is of als de pijn langer dan een week aanhoudt. top 4. Spierpijn verhelpen? Natuurlijke hulp bij spierpijn NIEUW! A.Vogel Atrosan Spier- en Gewrichtsgel is een nieuw product in de A.Vogel range. Het bevat een zeer hoge concentratie Arnica montana (maar liefst 50%!). Het stimuleert de doorbloeding van spieren en gewichten, waardoor spierpijn, stijve spieren en gewrichten en pijn bij kneuzingen verminderen. Succes!! Toegevoegd na 1 minuut: http://www.avogel.nl/Indicaties/Spierpijn.php

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100