wat te doen als je een flink verbrande tong hebt?

Heey,

Ik heb me 3 uur geleden mij tong erg verbrandt, het doet nu nog steeds pijn. Ik heb al 4 keer met een ijsblokje in m'n mond gelopen maar het wordt niet minder.

Heeft iemand een tip waardoor ik dadelijk toch kan slapen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ijsblokjes op verbrandingen doen is niet goed, dan wordt de temperatuur veel te snel verlaagd en krijg je pijn als het weer opwarmt. Het beste om te doen nadat je je tong hebt verbrand is om koud water in je mond te doen en dat er net zo lang in te houden tot het even warm is geworden als je tong. Dan nog een keer een mond vol water. Wat je nu kan doen om de pijn te vergeten weet ik niet. Probeer maar wat Conan aanraadt, honing op je tong.

Het beste antwoord

Even spoelen met appelazijn, en daarna honing op de tong doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sommige mensen ervaren ook verlichting door een suikerklontje op de tong te laten smelten.
Ik geef zelf de voorkeur aan honing, omdat dit ook ontstekingsremmend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
appelazijn? nog nooit van gehoord. Interessant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij elke natuurwinkel te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook bij de AH:
bio appelcider azijn

Andere antwoorden (7)

ik denk weet niet zeker, een banaanschil de binnekant daarvan tege je tong doen. of beter ga naar de eerste hulp ( ze hebbe daar goeie spul tegen). veel sterkte alvast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt er niet minder op, maar helpt je wel tegen een grote blaar, anders heb je er morgen ook nog veel last van. Nog meer ijsblokjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien helpt een beetje tandpasta op je tong smeren zodat het wat verkoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms helpt het om lekker koude yoghurt even in je mond te houden of , en dat is minder lekker, een stukje aardappel op de pijnlijke plek. Voor het slapen gaan kun je ook twee paracetamol's nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je boter hebt zonder zout smeer je dat er maar op.
Dat haalt de brand eruit.
Maar wel zoutloze boter gebruiken.
Is niet echt lekker maar helpt wel.
Succes ermee.
12 jaar geleden
Als je je tong hebt verbrand dan kan je soelaas vinden in het likken van boter of het smullen van zachte zoete room. Op die manier wordt het leed verzacht en zal de pijn sneller wegtrekken. Op korte tijd is het leed geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Auw pijnlijk!

Ik zou een ijsje nemen, ijsblokje is toch moeilijker volhouden, aan een ijsje lik je automatisch.
Als je een ijsje in je koelkast hebt zou ik dat dus doen.

Je kan ook je tong een tijd in een glas met water houden?
Koud water..
Maar als het al 3 uur geleden is dan het daar al te laat voor denk ik.

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie van dat ijsje :)