Welke spin heeft mij gebeten? [foto]

Ik ben blijkbaar gebeten door een spin. (tijdens mijn slaap anders was de spin nu zo plat als een pannekoek)

de wond jeukt alleen als ik er aan zit. ik heb er een keertje zo veel aan gekrabt dat die een beetje bloed. Eerst dacht ik dat het een muggenbeet was maar hij jeukte al een paar dagen dus ik wou er een keertje naar kijken. Toen schrok ik effe :P

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
37K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van welke vervelende etter dit ook mag zijn u smeert daar beter Nerisona aan. Deze zalf is ontsmettend, jeukstillend en tegen de zwelling. Zie link.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Nerisona.aspx?mId=10704&rId=941#
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu kun je spiderman worden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt me eerlijk gezegd geen spinnenbeet. Spinnen in Nederland bijten vrijwel nooit, doen ze het wel, dan doen ze het uit verdediging of wanneer ze worden uitgedaagd. Kan het niet zo zijn dat je door een bedwants bent gebeten? Dit lijkt mij waarschijnlijker.

Het beste antwoord

In onze streken is vrijwel geen spin die bijt. Sterker nog: Over de hele wereld zijn er maar zeven spinnen die het waardig zijn om als gevaarlijk bestempeld te worden.

Naast die zeven zijn er nog tientallen die vervelend kunnen bijten, ongeveer te vergelijken met een speldenprik.
Echter: De enige spin in Nederland die vervelend kan bijten is de waterspin. Die komt echter zelden voor in huis, en is zelfs in de natuur moeilijk te vinden.
Zie foto.

Zou je toch niet door een uit de kluiten gewassen mug zijn gestoken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleine correctie uit eigen ervaring: ik ben al twee keer gebeten door een kruisspin, zag en voelde het ook gebeuren -zowel de spin als ik hebben het overleefd. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kruisspinnen bijten niet, die steken.
Dat is iets anders.
Vraagsteller heeft het hier immers over een spinnenbeet, en niet of een steek.
Je correctie klopt dus niet.
Evengoed fijn dat zowel jij als de spin het incident hebben overleefd ;-)

Andere antwoorden (3)

Een huisspin kan wel steken! Het is alleen wat betreft gif niet schadelijk voor de mens(wel voor incest) maar je kunt er wel een bult van krijgen.
Heb zelf zon beest in huis heb hem gevangen en ik bestudeer hem nu en heb me er in verdiept.
Het wordt wel onwaarschijnlijk geacht dat huisspinnen in je bed komen maar je weet het maar nooit. Huisspinnen zoeken immers hoeken en kieren om zich in te verschuilen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GIF IS ALLEEN SCHADELIJK VOOR INCESEST???
Kun je dat even toelichten, ik ben echt reuzebenieuwd! Er zijn enkele soorten spinnen die bijten (over de hele wereld slechts 7 soorten), en in Nederland maar 1 soort: de waterspin. Jij hebt het nu over STEKENDE spinnen.
Inderdaad, Kruisspinnen kunnen steken, maar de steken zijn ongevaarlijk. Ze steken overigens alleen als je erop gaat staan of als ze klem komen te zitten. Maar over die insect....daar blijf ik toch nieuwsgierig naar....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
quote: "Zoals eerder gezegd stelt de huisspin zich niet agressief op tegenover mensen, echter wanneer ze in het nauw wordt gedreven is de kans groot dat ze zich probeert te verdedigen door te bijten"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.tuinadvies.nl/grijze_huisspin.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat duimpje omlaag vind ik echt zwaar onterecht maarja.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik BLIJF benieuwd naar extra spinnenbeetschade bij incest!!
Het is onwaarschijnlijk dat jij in huis tijdens je slaap door een spin gebeten zou zijn. Dat zou alleen kunnen gebeuren als jij de spin beet had gepakt of zo dicht in de buurt kwam dat de spin zich ging verdedigen. Maar in Nederland zijn de spinnen klein en de mensen groot en de mensen hebben een dikke huid, te dik voor de kaken en gifklauwen van de spin. Als ze het al proberen, dan komen ze niet door de huid heen.

Het is gewoon een muggenbeet. En doordat je ‘m open hebt gekrabd is de aangedane huid uitgebreid. Misschien heeft er vuil onder de nagel waarmee je krabde gezeten. Dus is de plek wat ontstoken. Als je het verder met rust laat zal het vanzelf genezen.
Amadea
11 jaar geleden
In principe komen er maar een paar inheemse spinnen in aanmerking voor een beet met iet-of-wat pijnlijke gevolgen. Meest waarschijnlijke is dan de roodwitte celspin of misschien een zes-ogige muurspin.
Jeuk nadien kan veroorzaakt worden door bacteriële infectie (kaken van de spin kunnen vuil zijn).
Als het echt een spinnebeet is moet je in de wonde 2 puntjes vlak naast elkaar zien staan.