de zijkanten van mijn tong kunnen soms bijtend pijn doen na het drinken van sap, bier, wijn etc. Wat veroorzaakt dit? Hoe te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Heb je geen wondjes op je tong? Doordat je sap drinkt kan het pijn doen, aangezien er zuur zit in sap. (denk aan sinaasappel, citroen, appelsap, etc.) Misschien heb je een allergische reactie?

In de mond kunnen zich ook aften bevinden, dit is een klein zweertje die er geelachtig uitziet.
De oorzaak van aften is nog niet duidelijk. Er is een aantal factoren zoals letsel van de mond, stoppen met roken, angst en stress, overgevoeligheid voor bepaalde voedingsbestanddelen (bijvoorbeeld benzoëzuur), hormonale veranderingen ten gevolge van de menstruele cyclus.
Ook het schuimmiddel in tandpasta (natriumlaurylsulfaat - SLS) kan aften veroorzaken.

Stress kan ook een invloed hebben op een brandend gevoel op de tong. Ook kunnen bloedarmoede, diabetes, schildklieraandoeningen en Vitamine B12 tekort een rol spelen.

Dit wordt aangeraden:

Toegevoegd na 1 minuut:
Vermijdt alcohol
Vermijdt koolzuurhoudende dranken
Vermijdt scherpe specerijen
Gebruik geen alcoholhoudende mondwater
Niet roken
Drink regelmatig water
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo! Ik denk dat het een Vitamine tekort kan zijn. Voorzover ik weet heb ik geen bloedarmoede, diabetes of schildklieraandoening. Aften is het ook niet. Wondjes heb ik ook niet. In welke voedingsmiddelen zitten deze vitaminen?