Als je veel moet boeren, heb je waarschijnlijk veel lucht ingeslikt. Dit inslikken van lucht gebeurt vaak ongemerkt tijdens het eten, drinken of praten. Daarnaast kan veel boeren te maken hebben met het gebruik van bepaalde voeding of dranken.

Iedereen slikt lucht in; de een meer dan de ander. Hoe dit komt is niet precies duidelijk. Bij gehaast eten of "klokkend"; drinken gaat ongemerkt een hoop lucht naar binnen. Sommige mensen die verkouden zijn of een aandoening aan het strottenhoofd, de neus- of keelholte hebben, gaan onbewust op een andere manier slikken. Ook komt het voor dat spanningen of stress een andere manier van slikken teweeg brengen.

Ook bepaalde soorten voedingsmiddelen of dranken, bijvoorbeeld koolzuurhoudende dranken, geven lucht in het maagdarmkanaal.

De ingeslikte lucht komt in de maag terecht. De maag kan niets met deze lucht en wil het via de slokdarm of darm kwijt. Het laten van boeren of winden is het gevolg. Sommige mensen worden door de grote hoeveelheid verzamelde lucht eerst een beetje misselijk, het laten van boeren lucht dan op.

Het is belangrijk dat je gezonde evenwichtige voeding eet.
Van enkele voedingsmiddelen is bekend dat ze extra gasvorming kunnen geven. Dit is echter erg persoonlijk en hoeft dus niet bij iedereen het geval te zijn. Voedingsmiddelen die extra gasvorming kunnen geven zijn:

nieuwe aardappelen, prei, peulvruchten, koolsoorten, ui, paprika, spruitjes, knoflook, pruimen, meloen, radijs, onrijp of grote hoeveelheden fruit, ei, grote hoeveelheden suiker en/of vet, noten, scherpe kruiden en specerijen, bier en koolzuurhoudende dranken.

Als je eenmaal deze dingen hebt uit kunnen sluiten, en nog steeds klachten hebt, is een bezoek aan de huisarts wel aan te raden, er kunnen natuurlijk altijd onderliggende klachten zijn.

Hier kan je alles nog eens nalezen.
http://www.dokter.nl/index.php/Maag-darmen/58915-veel-boeren.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Indien je echt enkel last hebt van maagzuur, dan is het advies ook even langs de huisarts te gaan. Er zijn diverse maagaandoeningen (maagslijmvliesontsteking, maagzweer) die zuur op laten komen. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk heb je dan last van brandend maagzuur. Pillen van het merk "Rennie" kun je bij de supermarkt halen en helpen het nare gevoel weg te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of bij de drogist.
ja, herkenbaar voor veel mensen en heel vervelend.
ik zou even naar de huisarts gaan, er zijn medicijnen voor.
Weet niet wat je al hebt geprobeerd , maar ik noem maar:
letten op eten, niet vet, pittig, zoet.
geen knellende kleding dragen.
hoofdeinde bed iets hoger zetten.
geen alcohol drinken.
niet roken.
als dit allemaal niet hielp dan een tijdje Omeprazol slikken denk ik, dus even naar de huisarts.
fremar
12 jaar geleden
Dit betekent dat er te veel gas in je darmen zit dat via je maag en vervolgens je slokdarm naar buiten komt. Daarbij komt vaak zuur uit de maag mee en dan heb je last van zure oprispingen.
Oorzaken kunnen zijn het drinken van koolzuurhoudende drank, lucht inslikken bij het eten of het eten van voedsel dat je niet makkelijk kunt verteren (bijvoorbeeld vet of scherpe kruiden). Stress kan ook een rol spelen. Maar goed, als je er na het eten last van hebt, lijken me lucht inslikken of moeilijk verteerbaar voedsel de meest voor de hand liggende oorzaken.
Wat je dus kunt doen is of letten op hoe je eet of letten op wat je eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt 72 jaar bent, zoals op je profiel staat, kan je het beste naar je huisarts gaan.

Ik vermeldde ook bij mijn huisarts dat ik zoveel oprispingen had en ik moest meteen naar een gastro-enteroloog voor verder onderzoek. Bij mij bleek het om een maagbreuk te gaan, gelukkig niet zo ernstig.

Voorlopig kan je Gaviscon tabletten nemen om de klachten te verminderen.