Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je hooikoorts op latere leeftijd krijgen ?

Ik ben al 2 dagen achter elkaar aan het niezen, en vraag me af of het hooikoorts zou kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
2 dagen niezen zou ik niet gelijk hooikoorts noemen.
Vaak heb je daarbij ook jeukende en rode ogen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er bestaat geen uiterste leeftijd waarop allergieen kunnen ontwikkelen; hooikoorts is niets meer of minder dan een allergie. Dus ja, je kan hooikoorts op latere leeftijd ontwikkelen.
Ik heb een keer een patient gehad bij wie de hooikoorts pas ontwikkelde bij een leeftijd van 75 (of daaromtrend.)

Maar zoals anderen ook al zeggen: 2 dagen niezen betekent zeker niet dat je hooikoorts hebt. Op het moment is het ook niet echt "hooikoorts-weer." Er bestaan andere oorzaken van niezen, wellicht zijn die waarschijnlijker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Ik was achter in de 40 toen ik het kreeg.
En anderzijds is het nu inderdaad bepaald niet de tijd van het jaar, noch het actuele weer, om hooikoorts te verwachten.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Nou.....de hazelaar staat toch echt al in bloei, en ik heb er al wel last van!
Bordensteker
9 jaar geleden
Tja, ik zit zelf ook altijd vroeg in het seizoen, de berkenpollentijd zo ongeveer.
Ik moet mijn tweede zin dus maar corrigeren; tijd van het jaar is de laatste jaren toch al opvallend variabel, en als jij het bij dit weer wel merkt, dan is dat ongetwijfeld voor die variant van de allergie wáár.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klopt dat er tegenwoordig eigenlijk niet meer gesproken kan worden van een hooikoortsseizoen; die duurt namelijk bijna 12 maanden. Ik zeg dan ook niet voor niets "hooikoorts-weer." De klachten zijn namelijk wel erg afhankelijk van het weer. Regen, sneeuw ed verwijderen de pollen uit de lucht. Door het vochtige weer van de afgelopen dagen zijn er dus weinig pollen in de lucht en dus hebben hooikoorts patiënten weinig klachten.
Met het droge vries-weer kan dat heel anders zijn. Maar ook het tijdsverloop spreekt tegen hooikoorts; medisch gezien is dat zelfs een belangrijker argument dan de vorige.

Andere antwoorden (1)

Dit kun je nog niet na 2 dagen zeggen. Maar je kunt inderdaad hooikoorts krijgen op latere leeftijd. Ik heb het zelf pas op mijn 18e gekregen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding