De laatste week heb ik vaak last van lichte misselijkheid (alsof ik uit een kermis attractie kom) Als ik gewoon eet, lijkt mijn maag nog leeg. Iemand?

Ik ben op dieet, dus eet gezond en gevarieerd en zeker ook niet te weinig. Normale porties, maar gewoon geen chips etc.
Ook krijg ik genoeg vitamines en water binnen. Ik sport ook, maar gewoon normale fitness.
De laatste tijd als ik iets eet, lijkt mijn maag daarna nog leeg terwijl dit dan gewoon 2 boterhammen zijn bijvoorbeeld.
Daarbij komt bij dat ik de laatste week last heb van lichte misselijkheid waarbij het lijkt alsof ik zo uit een kermisattractie ben gestapt. Je kunt het ook een beetje vergelijken met als je hebt gelezen in een rijdende auto.
Weet iemand wat het kan zijn? Als het echt aan blijft houden ga ik natuurlijk naar de dokter.

Gr.
vrouw, 23 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik zo zeggen, neem een asperientje. Blijft het zo, dan maar een bezoekje aan de huisarts. Die kan je met zekerheid zeggen wat het is en er eventueel iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je misselijk bent mag je geen aspirine! Deze heeft namelijk als contraindicatie dat het slecht voor de maag is. Het enige dat je dan als pijnstiller mag is paracetamol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@dianaf, weer wat geleerd :) ik dacht dat een parasetamol het zelfde was als een asperientje. Bedankt voor je reactie :)
Het kan te maken hebben met je bloeddruk, advies een afspraak met de huisarts en je bloeddruk laten controleren. Vaak zakt deze iets wanneer je een dieet volgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo op het eerste gezicht (ik ben natuurlijk geen arts) kan ik niet zo iets aanwijzen wat het geweest kan zijn.

Misschien moet je kijken naar zaken die je anders hebt gedaan de laatste weken. Ben je aan bepaalde medicijnen begonnen of mee gestopt (misselijkheid is een veel voorkomende bijwerking), ben je regelmatig iets anders gaan eten dan anders, misschien sprake van stress, valt het samen met het starten van je dieet, op welke momenten heb je er last van?
Ook al eet je gezond en gevarieerd, het kan best zijn dat er iets in zit (of niet in zit) dat je maag onrustig maakt. Het kan ook te maken hebben met een veranderd eetpatroon, bijvoorbeeld dat je voorheen 's morgens en 's middags een tussendoortje at, maar nu niet meer.

Probeer het eens na te gaan, misschien kom je al verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan natuurlijk best door de warmte komen! Ik voel me zelf met dit weer altijd minder fit en een beetje slap. Het kan zijn dat je of meer moet drinken of, als je dat al doet, iets meer moet eten. Als je veel drinkt wordt het zouten- en mineralengehalte in je bloed lager. Daarnaast kost het je lijf heel veel energie om koel te blijven (dat kost meer energie dan warm blijven), dus dat kan ook van invloed zijn.
Dit klinkt als een ontregelde bloedsuikerspiegel. Kortom je lichaam heeft honger. Niet alleen je maaginhoud maar ook je bloedsuikerspiegel bepaald namelijk of je honger hebt of niet. Daarnaast zorgt een lage bloedsuikerspiegel ook vaak voor een lichte misselijkheid.

Als je niet minder dan 1500 kcal verspreid over de dag eet en je hebt hier toch last van dan moet je lichaam hier gewoon even aan wennen.

Zeker als je pas sinds vorige week aan het sporten bent geslagen. Sporten zorgt namelijk voor een hogere insulinegevoeligheid. Dit houd in dat je bloedsuiker sneller omlaag gaat na het eten.

Kortom, blijf genoeg eten (en verspreid over de dag), blijf lekker sporten en laat je lichaam hier even aan wennen.