Wat is een minimale afwijking aan de mitralisklep ?

De arts in het buitenland vertelde dat er een klein beetje bloed terug komt maar dat het niet erg is en dat ik er zo 100 jaar mee word ! Maar wat houdt het in en waarom moet ik nu antibiotica nemen bij tandartsbehandeling ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit dan niet ontdekt in NL?

Antwoorden (2)

De mitraalklep bevindt zich in de linkerharthelft. Deze regelt de toevoer van bloed vanuit de longen naar de linkerkamer. Als jij jong bent en je hart verder gezond is, dan is een kleine afwijking aan de mitraalklep geen probleem, je zult er amper iets van merken. Het is óf aangeboren, óf later verworven en dan komt het meestal door een infectieziekte. Als de afwijking wel ernstig zou zijn, dan merkte je het aan kortademigheid, snel vermoeid zijn, en/of last hebben van hartkloppingen.

Een mogelijke complicatie kan zijn dat na een behandeling bij de tandarts, of een operatie aan spijsverteringsstelsel of urinewegen, de lekkende mitraalklep een infectie ontwikkelt. Daarom is het aan te raden om voorafgaand aan niet-steriele ingrepen eenmalig antibiotica te gebruiken. Anders kan een infectie veroorzaken dat je hart beschadigd raakt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar kan dit beter worden ?
Even een simpel, niet te hoog gegrepen uitleg:

Je hart pompt bloed rond, dat weet je ongetwijfeld al. Om te voorkomen dat op het moment dat je hart ontspant het bloed wat net weggepompt is opnieuw opgezogen wordt en terugkeert in het hart, zitten er bij de uitgang van je hart kleine klepjes die het bloed alleen in één richting laten stromen.
Soms is door een afwijking al tijdens de geboorte een van de kleppen te klein, of te groot, of afwijkend in vorm. Soms ontstaat die afwijking in de loop van je leven door een infectie of gewoon door slijtage, en dan sluit dat klepje niet meer goed.
Als er maar een klein beetje bloed terugslaat, is dat niet erg en zal je niets hiervan merken, tenzij je een topsporter bent, of bij een grote inspanning, of op grote hoogte, als de lucht minder zuurstof bevat.
Dat is waarschijnlijk wat de arts heeft geconstateerd. Gewoon door naar je hart te luisteren kan dat heel makkelijk, het klinkt als een ruis.

Antibiotica na een tandartsbehandeling is geen standaardprocedure, maar bij sommige ingrepen wel aan te raden.
In jou geval, met je kleine hartafwijking, wat men wil voorkomen is dat er een infectie optreedt in je bloed, waardoor je hartkleppen aangetast kunnen worden door die infectie. Dan zou het probleem kunnen verergeren, er zou niet voldoende bloed rondgepompt kunnen worden, en dan zou je wel de gevolgen merken, en waarschijnlijk een operatie moeten ondergaan om de schade te herstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar kan dit ook beter worden ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijk zeggen!! Als je nog heel jong bent, en de afwijking is aangeboren, kan soms in de loop van de groei de klep vanzelf beter gaan aansluiten, en dan is het probleem over (of minder)
Na de groei zal dat heel moeilijk beter worden.
Door heel veel te sporten kan je hart sterker en groter worden. Dat kan soms invloed hebben in hoe goed (of juist slecht) de kleppen afsluiten.
In de regel is het altijd gezond om je hart te oefenen, maar als je een afwijking hebt, is het raadzaam om een arts te raadplegen voordat je heel fanatiek gaat sporten. Als de oorzaak een infectie is geweest, is dat meestal blijvend. De klepjes van je hart bestaan uit weefsel dat heel moeilijk herstelt. En als het probleem op een gegeven moment verergert en ga je last van krijgen (de eerste symptomen zijn van fysieke aard: kortademigheid, vermoeidheid, soms moeite met concentreren...), dan kan altijd een chirurgisch ingreep overwogen worden.
Tegenwoordig kunnen ze bijna wonderen verrichten bij het herstellen van hartkleppen. De ingrepen gaan dan bijna altijd met buisjes via een bloedvaat in je lies, oksel of onder je sleutelbeen, vaak onder lokale verdoving. Het duurt ca 1 uur, en na 1-2 dagen in het ziekenhuis in observatie mag je naar huis.
Het herstel merk je onmiddellijk. Vorige week heeft de moeder van een collega (80 jaar oud!) zo'n ingreep ondergaan, en ze zei dat 10 minuten na de operatie voelde ze als herboren. Ik hoop je hiermee een beetje gerust te kunnen stellen. Zoals je het omschrijft klinkt het helemaal niet zo erg, en het mooiste is dat als het verergert, dan zijn er nog uitstekende oplossingen!
Veel succes met je hart!!