Wat heb ik nodig. Ik heb hoofdpijn vanuit mijn nek. Moet ik dan naar de fysiotherapeut of giropractor?

Heb Fysio al eens geprobeerd. Maar dat helpt steeds maar een dag. Het is vreselijk. Word elke dag wakker met vreselijke hoofdpijn. Mijn man masseert dan een beetje dus neem ik paracetamol en diazapam. Maar het helpt steeds maar tijdelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor werk doe je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook een manueel therapeut kunnen proberen. Zie http://nvmt.fysionet.nl/index.php?p=574867

Het beste antwoord

Hoofdpijn-vanuit-de-nek wordt ook wel cervicogene hoofdpijn of spanningshoofdpijn genoemd. De bronnen die dit kunnen veroorzaken zijn divers:
spieren, gewrichten, banden, pezen, zenuwen en andere weefsels hoog in de nek.

De gewrichten van de bovenste drie nekwervels vormen vermoedelijk de belangrijkste bron van hoofdpijn-vanuit-de-nek. Aangetoond is dat alle gewrichten tot en met de 3e wervel hoofdpijn kunnen veroorzaken, zij het op verschillende plaatsen in het hoofd. Irritaties in de gewrichten tussen de 2e en de 3e wervel komen het meest voor. De combinatie van langdurige draaiing en zijwaartse buiging kan hiervoor verantwoordelijk zijn. Deze combinatie komt voor bij het liggen in de 3/4-houding met een voor die houding te hoog kussen.

Spanningen en pijnlijke verhardingen in spieren kunnen eveneens leiden tot hoofdpijn. Bekend zijn de zogenoemde ‘triggerpoints’. Dat zijn erwtvormige verhardingen in spieren die ‘pijn-op-afstand’ kunnen veroorzaken. Als er op zo’n punt gedrukt wordt, dan is dat zeer pijnlijk en ‘schiet’ de pijn naar een bij die spier behorend uitstralingsgebied. Dat kan het hoofd zijn.

1. Als oorzaak van de klachten

2. Als factor die de klachten in stand houdt.

In het eerste geval zorgt de verkeerde slaaphouding ervoor dat er, vaak pas na verloop van tijd, irritaties ontstaan in bepaalde delen van de nek. De betreffende gewrichten kunnen beperkt en pijnlijk worden en (onder meer) hoofdpijn veroorzaken. Het klachtenverloop dat daarbij past, staat hieronder beschreven als 'Langzame variant'

In het tweede geval is er een andere oorzaak van de klachten, bijvoorbeeld een val op het hoofd of een auto-ongeval. Een verkeerde slaaphouding kan een factor zijn die het herstel belemmert en de klachten zelfs kan doen toenemen. Het klachtenverloop dat hierbij past staat hieronder beschreven als de 'Snelle variant'.

http://www.ligwijzer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=74&lang=nl&gclid=CM3IhZ6f7rECFVJ3fAodgD0AOg

Ik zou zeggen,proberen lager te liggen op het kussen ( als de kussen hoger ligt dan normaal ).

en anders Yoga..
zelfs fysio weet de plekjes vaak niet goed te vinden,
dat weet je zelf natuurlijk het beste..

sterkte denk ik dan maar .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de fysio niet helpt, dan kun je beslist de chiropractor proberen. Zorg dat hij lid is van de NCA.
Bij mij heeft dat enorm geholpen.

Verder zou je naar je bed moeten kijken en je kussen - de fysio zou je daarbij moeten kunnen adviseren.

Heb je al eens ontspanningsoefeningen geprobeerd voor je gaat slapen?

En dan masseren door je man - heel goed. Het is bewezen dat de nek masseren met Tijgerbalsem (oid) beter helpt om hoofdpijn te verlichten dan met gewone olie of met niks.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook stress gerelateerde hoofdpijn zijn. Dan ga je verkrampt zitten met je schouders en nek, en dit veroorzaakt pijn die doorstraalt naar je hoofd.
Heb je dit al eens bekeken?

Als het alleen 's ochtends pijn is, en het verdwijnt gedurende de dag, dan zou ik eens kijken of je bed en hoofdkussen wel goed zijn.

Eerst zoeken naar de oorzaak van het probleem, nu naar de chiropractor of fysiotherapeut gaan is alleen symptoombestrijding, geen oplossing op de lange termijn.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb in kranten een en ander gelezen dat twijfels oproept op chiropractors altijd wel verantwoord werk afleveren. En hun methoden zijn vaak drastisch. Geen reden om het niet te onderzoeken, wel reden om voorzichtig te zijn.
Maar voor u naar oplossingen zoekt, zou ik eerst nog eens laten onderzoeken wat nu de oorzaak is. Die kan op allerlei vlak liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
al eens een osteopaat geprobeert. als die nioets voor je kan
doen, hoor je dat meteen bij je eerste afspraak. het enige nadeel is dat niet alle ziektekostenverzekeringen de volledegi vergoeding geven en er dus bijbetaald moet worden,