Kun je ook een zonnesteek oplopen in een kas (achter glas)?

Dus is de verbranding door uv stralen echt bepalend of is oververhitting alleen voldoende?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Een zonnesteek is niet direct iets dat persé door UV stralen hoeft te worden veroorzaakt. Hoge temperaturen en onvoldoende verdamping door het lichaam (= onvoldoende afkoeling) in combinatie met een relatief tekort aan vocht kan ook optreden onder glas. Eigenlijk is het een ontregeling van de lichaamstemperatuur die dan hoog op loopt tot waarden van hoge koorts. Behalve de hoge lichaamstemperatuur zijn de verschijnselen: misselijkheid, duizeligheid, evt. flauwvallen, ziek gevoel,snelle hartslag etc.
Kortom ja, in een kas kan dat. Het is daar al warm en als dan ook nog de zon op je schijnt en je huid heel warm wordt, kan je lichaamstemperatuur oplopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ray, het hoeft dus blijkbaar niet per se met uv stralen. Maar wat denk je: Wanneer zal ik eerder een zonnesteek krijgen met of zonder kas (glas) en zou dat een groot verschil zijn (in duur en/of ernst)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt van de omstandigheden af onder glas of daarbuiten. Als je bij 30 graden onder glas werkt of bij 40 graden buiten zit met weinig wind, weinig vocht, weinig afkoeling, dan zal je buiten meer kans lopen. Is het andersom dan loop je binnen meer kans. Eigenlijk is een zonnesteek een toestand van oververhitting van het lichaam, waarbij de lichaamstemperatuur oploopt. Dat kan bij wijze van spreken in het donker in de sauna ook gebeuren. Bij een zonnesteek ( oververhitting dus) kan de lichaamstemperatuur oplopen tot 42 graden en dat is de temperatuur waarbij je het loodje legt. Nogmaals, een mens kan bij voldoende afkoeling, windje, drinken, zweten, gemakkelijk buitentemperaturen van 40+ graden verdragen. Zolang je de warmte maar kwijt kan raken door verdamping.
Glas of geen glas doen er niet zoveel toe, maar je snapt dat je in een afgesloten auto in de volle zon het maar kort kan uithouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, in geval van sauna kun je beter spreken van een hittesteek?!