Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan een als normaal te beschouwen bloeddruk voor sommige mensen te laag zijn?

Ik denk hier vooral aan mensen die veel aanleg hebben voor hoge bloeddruk. Medicijnen zorgen ervoor, dat de bloeddruk gereduceerd wordt tot normaal te beschouwen waarden. Met medicijnen is mijn laatstgemeten waarde 138 / 82. Kan dat voor sommige mensen te laag zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat lijkt mij niet, met de door jou genoemde waarden. Een bloeddruk is te hoog als deze na meerdere keren meten op verschillende tijdstippen boven de 140/90 mm Hg uitkomt. Wat jij noemt zit daar maar net onder, dus er zijn mensen met een veel lagere bloeddruk. Rond de de 120/80 mmHg wordt als normaal beschouwd.

Nee in het algemeen zal de door jou genoemde bloeddruk zeker niet als laag te bestempelen zijn. Bloeddrukwaarden voor volwassenen: Minder dan RR 90/60 mm Hg: lage bloeddruk / hypotensie Rond de RR 120/80 mm Hg: optimale bloeddruk Minder dan RR 140/90 mm Hg: normale bloeddruk Meer dan RR 160/95 mm Hg: hypertensie/ hoge bloeddruk Voor kinderen: Rond de RR 80/45 mm Hg: normale bloeddruk De grenswaarden stijgen met toename van de leeftijd, voornamelijk de bovendruk. Bij mensen met kwalen die een nadelige invloed op de bloedvaten kunnen hebben, zoals diabetes mellitus, wordt meestal een lagere bovendruk (RR 135 mmHg) als maximum voor een normale bloeddruk aangehouden.