Wat zijn tips tegen tegen sneller ademen door stress?

Hi! Als ik stress heb ga ik onopgemerkt sneller ademen. Dit resulteert in pijn neus en voorhoofholtes. Uiteindelijk krijg ik er ook hoofdpijn van. Heeft er iemand de gouden tip wat ik hier tegen kan doen?

7 maanden geleden

Antwoorden (1)

De truc die ik daarvoor ken (volgens mij bij EHBO geleerd) is: adem in en uit in een plastic zakje dat je voor je neus en mond houdt.
Als je te snel ademhaalt, wordt er teveel zuurstof in korte tijd opgenomen en te veel koolzuur uitgeademd. Hierdoor blijft er te weinig koolzuurgas in het bloed, waardoor jouw lichaamsprocessen worden verstoord. Door wat je uitademt via een zakje weer in te ademen voorkom je dat.
Amadea
7 maanden geleden
SimonV
7 maanden geleden
"ONOPGEMERKT sneller ademen": wanneer moet je dan een zakje pakken?
Amadea
7 maanden geleden
Als iemand zichzelf een beetje kent, dan weet hij of zij heus wel dat er sprake is van stress. Wetend dat stress samengaat met hyperventilatie kun je alvast een zakje pakken.
Cryofiel
7 maanden geleden
De plastic-zak-methode wordt niet meer aangeraden.

Van Wikipedia:
"Hiertoe wordt vaak aangeraden om in een papieren of plastic zak te ademen. Experimenteel is echter gebleken dat de CO2 spiegel hierdoor maar weinig stijgt, en dat de methode niet beter werkt dan een placebobehandeling (waarbij proefpersonen dachten in een gesloten systeem te ademen, dat in werkelijkheid open was). Het lijkt dus waarschijnlijk dat de effectiviteit van de methode vooral te danken is aan verwachtingseffecten bij de patiënt, en/of het feit dat men gedwongen wordt meer bewust en gecontroleerd te ademen."
Cryofiel
7 maanden geleden
Vervolg van Wikipedia:

"Tegenwoordig wordt de "zakmethode" door veel artsen niet langer aangeraden [...] Daarnaast is experimenteel aangetoond dat het inademen van CO2 juist gevoelens van angst en paniek kan opwekken, met name bij mensen die hiervoor gevoelig zijn. Beter is daarom om te proberen rustig adem te halen, bijvoorbeeld door de adem zo lang mogelijk in te houden, vervolgens uit te ademen en de oefening te herhalen totdat de symptomen minder worden. Ook het zoeken van afleiding kan helpen de ademhaling weer onder controle te brengen."
SimonV
7 maanden geleden
Ik lees in de vraag niets over hyperventileren, alleen onopgemerkt sneller ademen waar je jezelf dus niet van bewust bent.
Stressvermindering lijkt me een betere aanpak.
VraagAntwoord66
7 maanden geleden
Wikipedia is nou niet echt een betrouwbare bron...
Cryofiel
7 maanden geleden
Wikipedia is behoorlijk betrouwbaar. Zeker omdat dit advies (in een zakje ademen is zinloos) algemeen bekend is in de medische wereld.

Vertrouw je Wikipedia niet? Kijk dan in de bronnen waar Wikipedia naar verwijst.
Amadea
7 maanden geleden
Toch hoeft het niet geheel zinloos te zijn. Want door een zakje te gebruiken help je jezelf eraan te herinneren dat je rustig moet blijven ademen, ondanks de stress.