Kan een massage effect hebben op de stembanden?

Een paar weken terug heb ik een Thaise massage gekregen. De masseuse was nogal hardhandig en ik had een paar maal het gevoel dat de lucht met kracht uit mijn longen werd geduwd. Ik was letterlijk eventjes ademloos. Mijn vraag om het iets zachter te doen, werd niet begrepen, want de masseuse sprak geen Engels. (Het vond plaats in Thailand.) Direct nadat ik na afloop bij de masseuse wegging, had ik bijna geen stem meer, ik 'piepte', er kwam geen normaal geluid uit mijn mond. Dat piepen heeft ongeveer anderhalve dag geduurd, daarna was mijn stem weer gewoon. Mijn vraag is daarom: kan dat 'piepen' door de massage veroorzaakt zijn? Zijn er mogelijke gevolgen op lange termijn door beschadiging als dit inderdaad zo is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Thaise massages zijn vaak wat steviger dan een "gewone" ontspanningsmassage. Het is bekend dat bij een Thaise massage er meer wordt losgemaakt, belangrijk is om daarna goed te drinken zodat je veel plast en alle afvalstoffen uit het lichaam kunnen. Ik zelf word altijd even "ziek" na een goede Thaise massage, ik krijgt hoofdpijn, word verkouden, alsof alles er echt even uit moet. Meestal is dit na een paar uur weer over. Vaak krijg je last op plekken waar al iets niet goed zit of waar je al licht last van hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is niet mogelijk.
Een massage is geen liefkozing.
Je mag aannemen dat de masseuse weet wat ze aan het doen was. Er komt vaak veel kracht aan te pas, wat niet altijd plezierig is. Maar dan gebeurt er wel iets met je lijf, zoals je gemerkt hebt. En dat is de bedoeling.
Maar het heeft niets met stembanden te maken. Dat is een psychisch effect dat weer over gaat. Zoals je gemerkt hebt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb in 2,5 week in Thailand 9 massages gehad, sommige echt hard en alleen bij deze mevrouw had ik dat 'piepen'. Dus wat er nou zo psychisch aan is, snap ik niet. Kun je dat toelichten?